Nikt nie spodziewał się kolejnej aktualizacji algorytmu w tym roku, ale krótko przed końcem roku Google zaprezentowało trzecią już aktualizację w 2020 r. Czy to będzie wczesny prezent świąteczny? Na ostateczne wyniki przyjdzie nam jeszcze chwilę poczekać.
Na początku maja 2020 r., Prawie dokładnie siedem miesięcy temu, Google aktywowało ostatnią dużą aktualizację algorytmu – coś na co branża SEO musiała długo czekać. Google jak zwykle ogłosiło tę aktualizację za pośrednictwem swojego profilu na Twitterze.
Kilka godzin później Google potwierdziło, że aktualizacja jest wdrażana w centrach danych na całym świecie. Pełne wdrożenie powinno zająć od jednego do dwóch tygodni.
Skąd mam wiedzieć, czy dotyczy mnie aktualizacja rdzenia z grudnia 2020 r.?
Na podstawie codziennego wskaźnika widoczności, można wyraźnie zidentyfikować domeny, na które ma wpływ ta aktualizacja. Chociaż widoczność domeny jest podobna przez większość dni, aktualizacja algorytmu Google wprowadza zauważalną zmianę.
Podobnie jak w powyższym przykładzie sklepu Littlewoods (sprzedaż internetowa, konkurująca z Argosem i Amazon w Wielkiej Brytanii), domeny mogą stracić lub zyskać na widoczności. Dzięki aktualizacjom algorytmu dostępna widoczność jest redystrybuowana, więc zawsze są zwycięzcy i przegrani.
Znacznik na wykresie pokazuje pierwszy dzień ruchów z aktualizacji.
Oczekiwania – przegrywają słowniki i encyklopedie
W połowie października firma Google zaktualizowała wytyczne dotyczące oceny jakości wyszukiwania. W tych wskazówkach Google przedstawiło swój pogląd na idealne wyniki wyszukiwania. Największą październikową aktualizacją był sposób, w jaki Google widzi słowniki i leksykony.
Według Google nie są one już zgodne z intencjami użytkownika we wszystkich przypadkach; zależy to od kontekstu. Dzięki tej aktualizacji można zobaczyć bezpośrednie efekty: wiele słowników należy do największych przegranych.
Zwycięzcy i przegrani Aktualizacji algorytmu – widoczność wielu sektorów została przetasowana
Szanse wszystkich domen w danym sektorze, na stratę lub wspólny zysk, są mało prawdopodobne. W sektorze mediów społecznościowych od wczoraj widać wiele ruchów z Facebooka (+72), Twittera (+62) i LinkedIn (+59), podczas gdy spadek zaliczył Pinterest (-42).
Ponadto przegrywają amazon.com, gummtree.com i argos.co.uk . Zmniejszenie widoczności tych dużych graczy detalicznych będzie miało duży wpływ na SERP.
Warto przeczytać także:
- Aktualizacja Google Page Experience: wrażenia użytkownika, staną się czynnikiem rankingu Google
- Indeks Google Mobile First wchodzi w życie już w marcu 2021