Ile trwa skuteczne pozycjonowanie strony?

  • 30 stycznia 2020
 

Osiągnięcie TOP 10 wyników w miesiąc? Zapewne każdy przedsiębiorca promujący się w internecie taki wynik wziąłby w ciemno, zwłaszcza jeśli sam pozycjonowaniem się nie zajmuje. To naturalne, że chcemy efektów – jak we wszystkim, co robimy. Rzecz w tym, że pozycjonowanie to skomplikowany proces i… nie zawsze przewidywalny. Trwałe efekty przynosi i systematyczność, i cierpliwość.

Skuteczności SEO nie trzeba nikomu udowadniać, ale też nie wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego, jak wiele pracy ono kosztuje i ile zmiennych na nie wpływa. Opanowanie tych wszystkich czynników niewątpliwie wymaga inteligencji w planowaniu działań i dużo skrupulatności. To z kolei potrzebuje czasu i ogromu pracy, a Google czasami bywa jak kobieta – bardzo kapryśne. Dużo też zależy od tego, czy my sami dostosujemy swoje podejście do pozycjonowania i czy nie obawiamy się zmian.

Od czego zależy skuteczność pozycjonowania?

Jeśli mielibyśmy wymieniać, to trzeba byłoby powiedzieć, że… od wszystkiego. Generalnie wszystko co robimy ze swoim serwisem (i co robiliśmy z nim zanim postanowiliśmy mniej przypadkowo zająć się SEO), ma wpływ na to, jakie wyniki osiągamy. Oto kilka najważniejszych z nich.

  • Wiek strony internetowej. Prawie dwie trzecie stron internetowych, które pojawiają się na pierwszej stronie wyszukiwania to serwisy, które mają więcej niż 3 lata. Brzmi to strasznie dla kogoś, kto dopiero wchodzi na rynek ze swoim biznesem. Statystyka pokazuje jednak, że zaledwie kilkanaście procent nowych domen znajdzie się w TOP10 w ciągu roku od powstania.
  • Nasze wcześniejsze działania. SEO jest jedną z tych dziedzin, w których „nicnierobienie” może przynieść więcej pożytku niż intensywne, ale nie zawsze trafne wysiłki. Niekompetentne działania mogą znacznie opóźniać wprowadzenie tych dobrych.
  • Branża. To jasne, że znacznie łatwiej jest wypromować coś, w czym nie mamy konkurencji, lub ta konkurencja jest bardzo mała. Dużo zależy też od tego, ile stron o podobnym profilu powstało w tym samym czasie, co nasza, czy celują w taką samą grupę docelową i czy charakter naszej działalności jest taki, że klienci są raczej wierni i jak raz kupią, to potem będą wracać, czy też często lubią „skakać z kwiatka na kwiatek”.
  • Dobór słów kluczowych.
  • Przygotowanie strony internetowej. Dużo zależy od przygotowania unikalnej treści, odpowiedniego wplecenia słów kluczowych, zastosowania linkowania wewnętrznego, dostosowania grafiki, tworzenia stron zapleczowych, działania w mediach społecznościowych. Duże znaczenie ma także responsywność strony internetowej na urządzeniach mobilnych, szybkość jej ładowania,
  • Wybrana strategia i specjaliści SEO. Jak już pisaliśmy, złe działania przynoszą więcej szkody niż brak tych działań. Dlatego dobrze postawić na specjalistę SEO, który zna wszystkie pułapki, niebezpieczeństwa, potrafi dobrze ocenić potencjał serwisu i nie będzie mydlił oczu, że wysokie miejsce w rankingu to pestka.
  • Zmiany w algorytmach Google. To niestety kwestia, która zmienia się z sekundy na sekundę. Może zdarzyć się tak, że dotąd dobroczynne działania zaczną przynosić negatywne skutki i odwrotnie. Warto więc zawierzyć ten obszar komuś, kto na bieżąco śledzi trendy.

Skuteczne SEO, czyli jakie?

Można by powiedzieć, że takie, które przynosi efekty. Z tym, że powinny być to efekty długofalowe, niekiedy nawet bardzo długofalowe i – to trzeba przyznać – w przypadku każdego, nawet najlepiej przemyślanego planu pozycjonowania, zdarzają się lepsze i gorsze momenty. Dobrze więc uczulić się na kilka kwestii, które mogą w tym czasie wystąpić i które choć wydają się zmianą na gorsze, nie zawsze taką są w dłuższej perspektywie.

Po pierwsze, dobre SEO zawsze będzie stawiało na wysoką jakość serwisu i budowanie marki. Do lamusa zdają się odchodzić wątpliwej jakości linki, artykuły sponsorowane, czy nachalna szeptanka na niezbyt popularnych i mało merytorycznych forach internetowych. Po drugie, nad pozycją w wynikach wyszukiwania trzeba pracować CAŁY CZAS. Raz osiągnięta, nie jest dana na zawsze. Po trzecie, algorytmy Google nie zawsze są przewidywalne i sprawiedliwe. Mogą się więc zdarzać wahnięcia i spadki, niekiedy nawet dość duże. Na szczęście zwykle są one bardzo krótkie – dobrze więc zachować spokój, nie zrażać się i kontynuować wdrażanie obranej strategii.

No dobrze, ale ile to trwa realnie?

Ciężko podać precyzyjny wynik, bo w zależności od kombinacji wymienionych czynników (np. pozycjonowania na frazy mało popularne), może to zająć kilka tygodni, a w innych przypadkach nawet kilkanaście miesięcy, jeśli pozycjonujemy na bardzo popularne frazy globalne.