Marketing szeptany

Gdy zawodzą konwencjonalne formy reklamy, warto zdecydować się na mniej oczywiste sposoby promocji marki w sieci.

Marketing szeptany (buzz marketing) do takich należy.

Co to jest marketing szeptany i dlaczego działa?

Badania dowodzą, że aż 92% konsumentów przed podjęciem ostatecznej decyzji zakupowej, szuka opinii w Internecie.

Jest to wystarczający powód, aby zdecydować się na buzz marketing i zainteresować użytkowników twoją marką za pomocą publikowania tak zwanych szeptanek.

Czym jest marketing szeptany? To jedna z najskuteczniejszych form reklamy internetowej. Jak sama nazwa wskazuje, polega on na „szeptaniu” potencjalnym klientom twojej firmy o danej usłudze lub produkcie.

Jego głównym celem jest wprowadzenie konkretnej marki do dyskusji w miejscach, gdzie przebywają jej potencjalni klienci (np. fora internetowe, blogi, portale), a efektem zdrowa i naturalna wymiana zdań wśród użytkowników.

W oczach potencjalnego klienta to właśnie opinia innego konsumenta jest najbardziej wartościowa, dlatego marketing szeptany tak świetnie wpływa na sprzedaż!

Przemyślana strategia marketingu szeptanego pozwala przede wszystkim na niezwykle skuteczne wsparcie sprzedaży twojej firmy i dotarcie do szerokiego grona potencjalnych klientów.

zadania marketingu szeptanego

Jakie korzyści przyniesie twojej marce kampania buzz marketingowa?

Poprawa widoczności twojej marki w sieci

Dzięki licznym wzmiankom i dyskusjom na temat oferty twojej firmy, stanie się ona w sposób naturalny bardziej rozpoznawalna.

Nawiązanie dialogu z klientami

Nic tak nie zbliża konsumentów do danej marki, jak wartościowa wymiana zmian na temat jej oferty. Ponadto dzięki monitorowaniu Internetu możesz brać udział w dyskusjach jako przedstawiciel marki, a nie konsument.

Możliwość szybkiej reakcji w sytuacjach kryzysowych

Jedną z największych zalet marketingu szeptanego jest możliwość szybkiej reakcji na negatywne komentarze i opinie. Dzięki fali pozytywnych publikacji te mniej pochlebne stają się praktycznie niewidoczne.

Zyskanie przewagi nad konkurencją

Marketing szeptany pozwala na wyróżnienie twojej marki spośród konkurencji. Pochlebne komentarze i przyjazna komunikacja z konsumentami sprawi, że to właśnie ofertę twojej firmy wybiorą konsumenci.

Zwiększenie ruchu w witrynie twojej firmy

Publikacje w ramach działań marketingu szeptanego zawierają nie tylko wzmianki o twojej firmie, ale również wiele linków i bezpośrednich odniesień do witryny internetowej. Zwiększa to znacznie ruch na domenie firmy, ponieważ internauci z czystej ciekawości sprawdzą promowane produkty i usługi.

Poznanie potencjalnego klienta i jego potrzeb

Nieoficjalna komunikacja z potencjalnymi klientami twojej firmy sprawi, że z chęcią podzielą się swoimi prywatnymi przemyśleniami i potrzebami. Dzięki tej wiedzy w łatwy sposób można dostosować ofertę i komunikaty reklamowe do odpowiednich grup docelowych.

Wsparcie działań SEO

Prawidłowo realizowane działania marketingu szeptanego zawsze wspierają pozycjonowanie witryny i poprawiają jej widoczność w organicznych wyszukiwaniach Google. Oprócz fraz kluczowych wpisy i komentarze bardzo często zawierają również linki i odnośniki do strony docelowej promowanych produktów lub usług.

Działania marketingu szeptanego są poparte tezami i badaniami psychologicznymi. Nie od dziś wiadomo, że konsumenci najchętniej korzystają z usług firm, które cieszą się pozytywną opinią i wieloma rekomendacjami zadowolonych klientów. To właśnie opinie innych użytkowników przyspieszają decyzję zakupową. Dlatego buzz marketing jest jedną z najskuteczniejszych form działań marketingowych online.

Nasi specjaliści z przyjemnością przygotują dla ciebie spersonalizowaną ofertę,
odpowiedzą na każde pytanie i rozwieją wątpliwości odnośnie marketingu szeptanego!

Buzz marketing a etyka

Tak jak w każdej dziedzinie marketingu, tak również w przypadku marketingu szeptanego istnieje zbiór dobrych praktyk i zasad, których należy przestrzegać. W innym przypadku działania buzz marketingowe mogą okazać się mało etyczne i narazić markę na straty wizerunkowe.

Niestety, szereg firm praktykuje nieuczciwe działania spamerskie, podszywając się pod zadowolonych klientów oraz publikując sztuczne komunikaty. Poniżej przedstawiamy kilka zasad, dzięki którym marketing szeptany będzie w pełni etyczny.

  1. Wiarygodność – podszywanie się pod zadowolonych klientów jest jednym z najczęściej popełnianych błędów w marketingu szeptanym. Ważne jest, aby komentarze i opinie publikowane były przez osoby, które rzeczywiście poznały już produkt lub usługę twojej firmy.
  2. Naturalność – publikacje nie mogą być sztuczne i natrętne, ponieważ zostaną zdefiniowane jako spamerskie. Narzucanie partnerom sztywnych treści komentarzy nie jest dobrą praktyką. Warto postawić na naturalność i uczciwy dialog.
  3. Konstruktywna krytyka – nie usuwaj negatywnych komentarzy i opinii o twojej firmie. Konstruktywna krytyka to niezwykle ważny element w budowaniu świadomości marki. Zamiast atakować lub ukrywać niezadowolonych klientów, lepiej będzie zastanowić się, co rzeczywiście należy usprawnić i poprawić, a niepochlebne komentarze ukryć wśród tych pozytywnych.
  4. Dialog – to jedna z najważniejszych zasad skutecznego i etycznego buzz marketingu. Subtelnie podsuwaj konsumentom tematy do dyskusji (na temat twojej firmy), ale niczego nie narzucaj.

Zasady etycznego marketingu szeptanego można także znaleźć na stronach WOMMA (Word Of Mouth Marketing Association).

Jeżeli twoja marka chce zrealizować skuteczną kampanię buzz marketingową, rekomendujemy współpracę z profesjonalną agencją marketingową. Nasza rola ogranicza się tutaj jedynie do stymulacji dyskusji w sposób subtelny i naturalny, dzięki czemu skutecznie obudzimy zainteresowanie twoją marką wśród jej potencjalnych klientów.

marketing szeptany

Rodzaje marketingu szeptanego

Marketing szeptany jako forma reklamy internetowej ma spójny i prosty cel. Istnieje jednak kilka dróg do osiągnięcia owego celu. Oto najpopularniejsze rodzaje buzz marketingu:

  • Casual marketing – to działania, które mają na celu wspieranie priorytetowych założeń kampanii buzz marketingowej, głównie za pomocą jednego produktu lub usługi.
  • Product seeding – to działania polegające na współpracy z blogerami, testerami i influencerami, którzy w zamian za udostępnienie konkretnego produktu, recenzują go i promują za pomocą własnych kanałów przekazu.
  • Community marketing – to najpopularniejsza forma buzz marketingu. Polega na prowokowaniu dyskusji na temat promowanego produktu wśród użytkowników forów internetowych i portali społecznościowych.
  • Trendsetting – to działania polegające na współpracy z osobami wpływowymi, rozpoznawalnymi, mającymi pochlebne opinie wśród konsumentów. Osoby takie kreują nowe trendy, które są związane z promowanym produktem lub marką.
  • Brand blogging – to działania, które do promocji produktu, usługi bądź marki wykorzystują blogosferę, lecz w sposób bardzo transparentny (np. tworzenie blogów).
  • Cause marketing – to działania polegające na wspieraniu ważnych idei społecznych, które z jakichś powodów są istotne dla konsumentów. Cause marketing buduje więź pomiędzy marką, a internautami. Wzmacnia również autorytet i wizerunek firmy.
  • Evangelist marketing – to działania polegające na kreowaniu grupy docelowej, która wyjątkowo mocno utożsamia się z marką i odczuwa potrzebę promowania jej w swoich środowiskach. Taka grupa nazywana jest ewangelistami danej marki.
  • Marketing wirusowy – to działania polegające na publikowaniu komunikatów, które idealnie trafiają w gusta potencjalnych klientów i będą przez nich chętnie udostępniane (np. zabawne memy, gify, slogany).
Rodzaje marketingu szeptanego

Gdzie prowadzimy marketing szeptany?

Kampanie buzz marketingowe przeprowadzane są wszędzie tam, gdzie konsumenci wymieniają się doświadczeniami i poradami. Są to przede wszystkim:

  • Fora internetowe – mimo rozwoju Internetu, fora internetowe to wciąż popularne platformy opiniotwórcze. Użytkownicy korzystają z forów przede wszystkim w celu zasięgnięcia porady. To zatem idealne miejsca, aby publikować posty zachęcające do dyskusji na temat twojej firmy.
  • Portale społecznościowe – czyli przede wszystkim Facebook, YouTube, Instagram, Pinterest i TikTok. Na tych platformach konsumenci coraz częściej opiniują swoje zakupy i dzielą się doświadczeniami na temat konkretnych marek.
  • Blogi – specjalistyczne blogi i artykuły odnoszące się do konkretnych branż i produktów to miejsca, z których Internauci często czerpią informacje na temat usług i produktów danych firm. Ponadto wiele firm decyduje się na współpracę z blogerami, którzy w zamian za otrzymanie produktów do testów publikują na swoim blogu ich pogłębione recenzje, tym samym zachęcając Internautów do dyskusji.
social media marketing
  • Grupy – tematyczne i dyskusyjne grupy to miejsca, które zrzeszają sympatyków z różnych dziedzin. Podobne grupy bardzo często służą do dzielenia się spostrzeżeniami i dobrymi radami.
  • Portale branżowe – w Internecie znajdziemy szereg portali, które stworzone zostały specjalnie pod konkretne usługi (np. Znany Lekarz, czy Portal Spożywczy).
  • Serwisy opiniotwórcze – to strony, które zawierają szczegółowe informacje na temat konkretnej firmy, umożliwiające jednocześnie dodawanie opinii na ich temat (np. serwisy Aleo, czy Panorama Firm).

Jak prowadzić skuteczny marketing szeptany?

Marketing szeptany będzie skuteczny tylko wtedy, gdy popierać go będzie przemyślana i spójna strategia. Jakie strategie buzz marketingowe są najskuteczniejsze?

Zespół doświadczonych specjalistów

Koncentracja na ludziach

Prowadzone działania nie powinny przypominać standardowych reklam produktowych, a raczej subtelnie nakłaniać do bliższego poznania twojej marki. Komunikaty buzz marketingowe powinny eksponować przede wszystkim potrzeby i pragnienia konsumentów, a o samym produkcie wspominać jedynie między wierszami.

Humor

Wplatanie zabawnych historyjek, humorystycznych porównań czy żartów to element, który skraca dystans pomiędzy konsumentami, a dodatkowo dodaje wypowiedziom naturalności. Jeśli o tym zapomnimy, dialog z potencjalnymi użytkownikami może okazać się zbyt sztywny i nie przyniesie oczekiwanych efektów.

Internetowy hype

W zależności od specyfiki prowadzonej działalności, niektóre komunikaty buzz marketingowe powinny wywoływać poruszenie, a nawet oburzenie. Są to działania zarezerwowane dla większych marek, ponieważ wiążą się z dużym ryzykiem. Mimo to, dobrze zaplanowana strategia z pewnością pozwoli na sukces kampanii.

Prawidłowo realizowana kampania marketingu szeptanego powinna rozpoczynać się od precyzyjnego określenia grupy odbiorców oraz dopasowania kanałów, które będą wykorzystywane w komunikacji z potencjalnymi klientami. Określenie miejsc, w których prowadzony będzie dialog to kluczowy element kampanii buzz marketingowej. Samo publikowanie wpisów i komentarzy to ostatni etap działań, który powinien być realizowany stopniowo i ostrożnie, z pełnym wyczuciem sytuacji. Przekierowanie uwagi Internautów na ofertę promowanej marki w taki sposób, aby nie wyczuli oni podtekstu reklamowego, nie jest łatwym zadaniem. Dlatego w celu uruchomienia marketingu szeptanego najlepiej jest zdecydować się na wsparcie zaufanej i doświadczonej agencji marketingowej.

Aby mieć pewność, że wybrana strategia jest odpowiednia dla twojej marki, a realizowane działania przyniosą oczekiwane efekty, najlepiej nawiązać współpracę z profesjonalistami. Oddanie kampanii buzz marketingowej w ręce fachowców pozwoli twojej firmie na zrównoważony rozwój i skuteczne wsparcie sprzedaży.

Dlaczego Skuteczni?

Kampanie marketingu szeptanego realizujemy dla wszystkich przedsiębiorstw. Nie zamykamy się ani na branże prowadzonej działalności, ani na wielkość firmy. Nasze doświadczenie pozwala nam na stworzenie skutecznej strategii dla każdej marki. Działania planujemy indywidualnie, w oparciu o cele biznesowe i dotychczasowe doświadczenia twojej marki.

Nasza firma działa według określonych zasad, dzięki czemu wszystkie realizowane przez nas kampanie buzz marketingowe są z góry skazane na sukces. Jakie to zasady?

  1. Uczciwość. Nie wprowadzamy Internautów w błąd i nie publikujemy kłamliwych informacji. Naszym celem jest docieranie do potencjalnych klientów twojej firmy z czytelnym i rzetelnym komunikatem.
  2. Zero spamu. Stawiamy jakość ponad ilość, a wszystkie publikowane przez nas wpisy są unikalne, ciekawe i zwięzłe.
  3. Pełna kontrola. Za pomocą dedykowanych narzędzi na bieżąco monitorujemy i analizujemy wszystkie wypowiedzi na temat marki naszych klientów. Dzięki temu możemy reagować szybko i skutecznie.
  4. Szybkość w działaniu. Słyniemy ze skutecznych i szybkich reakcji w sytuacjach kryzysowych. Dzięki temu pozytywny wizerunek twojej firmy w Internecie jest bezpieczny.
  5. Regularne raporty. W działaniach marketingowych najważniejszy jest ich efekt. Dlatego regularnie zdajemy naszym Klientom szczegółowe raporty, aby spali spokojnie i mieli pewność, że wizerunek ich marki jest w dobrych rękach.
  6. W zgodzie z SEO. Prowadzone przez nas działania buzz marketingowe są w pełni zgodne z zasadami SEO i wspierają pozycjonowanie witryny twojej firmy.
dlaczego skuteczni

Decydując się na współpracę z naszą firmą możesz mieć pewność, że przygotujemy dla twojej marki jak najlepszą strategię marketingu szeptanego. Korzystając z dedykowanych narzędzi do monitorowania Internetu znajdziemy najbardziej optymalne fora internetowe i serwisy w sieci. Za pomocą siły słowa i przekazu dotrzemy do potencjalnych klientów twojej firmy i sprawimy, że będą chcieli godzinami dyskutować na jej temat. Zapewniamy pełne wsparcie w ewentualnych sytuacjach kryzysowych. Działamy kompleksowo, dlatego współpraca z nami to gwarancja spokoju, pewności i sukcesu! Nasi specjaliści z przyjemnością przygotują dla twojej firmy spersonalizowaną ofertę.

Co zawiera oferta?

Każda przygotowywana przez nas oferta jest tworzona indywidualnie z uwzględnieniem wszystkich potrzeb i dotychczasowych doświadczeń naszych klientów.

Propozycje działań stworzymy zatem w oparciu o cele biznesowe twojej firmy. Przedstawiona oferta jest naszą wizją na poprawę wizerunku twojej marki, zwiększenie jej rozpoznawalności i znaczne wsparcie sprzedaży.

Co dokładnie zawiera oferta?

  • zakres czynności, czyli rodzaje marketingu szeptanego rekomendowane dla profilu działalności twojej marki,
  • ilość czynności, czyli przybliżona liczba planowanych publikacji i wpisów,
  • cel kampanii, czyli określenie efektu, który wspólnie chcemy osiągnąć,
  • strategia kampanii, czyli plan działania i koncepcję planowanych prac,
  • prognozy efektów, czyli szczegółowy opis przewidywanych rezultatów kampanii,
  • kosztorys, czyli wstępna wycena planowanych działań.

FAQ - najczęstsze pytania

Marketing szeptany (inaczej buzz marketing) to działania w Internecie, które mają na celu dotrzeć do konkretnych grup odbiorców. W tym celu wykorzystuje się szereg ogólnodostępnych w Internecie miejsc, jak np. fora internetowe, blogi, portale społecznościowe czy grupy. Celem buzz marketingu jest sprowokowanie dyskusji na temat promowanych produktów lub usług, a tym samym zachęcenie konsumentów do bliższego zaznajomienia się z marką. Cel ten osiąga się za pomocą subtelnych komunikatów publikowanych w konkretnych miejscach.

Marketing szeptany musi być prowadzony zgodnie z jasno określonymi zasadami. Jeśli któraś z zasad zostanie pominięta, działania promocyjne mogą zostać odebrane negatywnie, a sama kampania oceniona jako nieetyczna. Dlatego tak ważne jest, aby w kwestiach związanych z marketingiem szeptanym zawsze zwrócić się o poradę do profesjonalnej agencji marketingowej.

Przyjęto kilka zasad etycznego marketingu szeptanego. Można je także znaleźć na stronach WOMMA (Woouth Marketing Association)

  • Wiarygodność – komentarze i opinie powinny być publikowane przez osoby, które rzeczywiście poznały już produkt lub usługę firmy.
  • Naturalność – publikacje nie mogą być sztuczne i natrętne, ponieważ zostaną zdefiniowane jako spamerskie.
  • Konstruktywna krytyka – Zamiast atakować lub ukrywać niezadowolonych klientów, lepiej jest zmierzyć się z krytyką i stawić jej czoła.
  • Dialog – tematy do dyskusji należy konsumentom podsuwać w sposób subtelny i naturalny. Nie wolno im niczego narzucać.

Marketing szeptany przede wszystkim ma za zadanie:

  • powodować pozytywne reakcje konsumentów na promowany produkt, usługę lub markę
  • prowokować naturalną dyskusję na temat przedmiotu reklamy
  • reklamować produkt, usługę lub markę
  • ocieplać wizerunek reklamowanej firmy i dbać o jej pozytywny PR
  • wspierać pozycjonowanie strony i działania SEO
  • zwiększać ruch na stronie docelowej promowanej firmy
  • zaciekawiać potencjalnych klientów i zachęcać ich do bliższego zaznajomienia się z promowanymi produktami lub usługami.

Marketing szeptany powinien z zasady wspierać prowadzone działania SEO. Dodawanie linków i operowanie frazami kluczowymi w publikowanych komunikatach ma bardzo dobry wpływ na pozycjonowanie witryny i generowanie dodatkowego ruchu ze stron zewnętrznych. Współpraca z doświadczoną agencją marketingową z pewnością pozwoli twojej firmie znacząco poprawić widoczność strony docelowej za pomocą kampanii buzz marketingowej.

Aby zapewnić skuteczność działań buzz marketingowych, niezbędne jest posiadanie dostępu do odpowiedniej liczby kont na forach internetowych z długą i wiarygodną historią aktywności. Sytuacja ma się podobnie w przypadku kont Google i na portalach społecznościowych. Dodawanie publikacji ze świeżych kont może doprowadzić niestety do sytuacji, gdy internauci zaczną oceniać działania te jako spamerskie, a cała kampania nie przyniesie oczekiwanego efektu. Konieczne jest również odpowiednie dobranie miejsc do prowadzenia komunikacji. Dlatego warto powierzyć planowaną kampanię marketingu szeptanego w ręce fachowców, którzy dysponują odpowiednimi bazami i narzędziami do monitorowania Internetu.

Do mierzenia efektów działań marketingu szeptanego wykorzystuje się dedykowane narzędzia analityczne. Dzięki Google Analytics w łatwy sposób można określić źródło pochodzenia danych użytkowników witryny twojej firmy. Te dane z kolei pozwalają oszacować liczbę wejść na stronę bezpośrednio z kampanii buzz marketingowej. Google Analytics raportuje również, które z publikacji przyniosły najlepsze efekty, oraz ile czasu dany użytkownik spędził na stronie docelowej i czy ocenił swoje zakupy.

Zbudowanie listy odpowiednich forów internetowych, portali i blogów powinno być jedną z pierwszych czynności podczas planowania całej kampanii marketingu szeptanego. Aby baza sprawdziła się, należy sprawdzić możliwie jak najwięcej miejsc, które mogą okazać się wartościowe z punktu widzenia kampanii. W tym celu warto poprosić o wsparcie specjalistów, którzy najczęściej posiadają gotowe i regularnie aktualizowane bazy dla każdej branży.

Każda kampania buzz marketingowa powinna być prowadzona kompleksowo i według wcześniej określonej strategii. Miejsca do prowadzenia dyskusji muszą zostać dobrane z rozwagą i pomysłem. Komunikaty i wzmianki powinny być natomiast tworzone przez profesjonalistów, w zgodzie z etyką i zasadami SEO marketingu.

Marketing szeptany jest zdecydowanie jedną z najtańszych form reklamy internetowej. Jego koszt zależy od kilku czynników, między innymi:

  • od celu kampanii i środków koniecznych do jego osiągnięcia
  • od czasu trwania kampanii
  • od ilości i rodzajów potrzebnych publikacji

Aby mieć pewność, że przeznaczony budżet nie zostanie zmarnowany, najlepiej zainwestować we współpracę z profesjonalną agencją marketingową. Wówczas twoja firma zyska pewność, że kampania przyniesie oczekiwane efekty, czyli najczęściej poprawę wizerunku i wzrost sprzedaży.

Przede wszystkim z uwagi na duże doświadczenie w prowadzeniu skutecznych kampanii buzz marketingowych. Ponadto przy współpracy z agencją marketingową wyeliminowany zostaje problem dotyczący dostępu do baz kont w serwisach społecznościowych i na forach internetowych. Agencje marketingowe mają bowiem własne bazy, które były budowane latami. Współpraca z fachowcami to również pewność, że kampania marketingu szeptanego dla twojej firmy będzie realizowana niezwykle rzetelnie i z dbałością o każdy szczegół. Profesjonaliści są w stanie przewidzieć wiele zachowań Internautów oraz zaprojektować strategię w taki sposób, aby przyniosła możliwie najlepsze efekty.

Jest kilka kluczowych powodów:

  • badania pokazują, że konsumenci najczęściej kierują się opiniami i rekomendacjami innych osób
  • marketing szeptany umożliwia skuteczne wykreowanie potrzeby (konkretnie na produkt lub usługę twojej firmy) wśród konsumentów
  • buzz marketing jest stosunkowo tanią formą reklamy internetowej
  • są to działania wiarygodne, stopniowo budujące świadomość marki wśród jej potencjalnych klientów, ocieplające wizerunek i wspierające sprzedaż
  • marketing szeptany z czasem nie wymaga dużych pokładów zaangażowania, ponieważ dyskusja toczy się sama i należy ją tylko stale monitorować
  • działania buzz marketingowe można zaprzestać w każdej chwili