Każda agencja SEO ma swój własny wzór tworzenia raportów z konkretnych kampanii optymalizacyjnych. Inteligentne firmy używają interfejsów API do ich tworzenia. Niektóre polegają na automatycznych narzędziach do raportowania. Najważniejsze jest to, aby raport był czytelny dla klienta. Powinny znajdować się w nim szczegółowe dane, które zwiększą świadomość właściciela strony na temat prowadzonych przez agencję działań SEO.
Raport SEO – co musisz o nim widzieć
Raport SEO to zbiór działań, jakie wykonuje w obrębie danej witryny agencja, w celu jej optymalizacji. Dokument dostarczany jest do klienta raz w miesiącu. Może przedstawiać:
- ruch organiczny,
- sposoby zarządzania linkami zewnętrznymi i wewnętrznymi,
- aspekty związane z zarządzaniem mediami społecznościowymi.
Dobrze skonstruowany raport powinien udzielić odpowiedzi na następujące pytania:
- Co dane mówią o użytkownikach odwiedzających witrynę?
- Dlaczego nasza strona straciła/zyskała w rankingu wyszukiwarki?
- Co możemy zrobić, aby ulepszyć stronę internetową?
Fachowe agencje SEO tworzą raporty oparte na szczegółowych i konkretnych danych. Klient znajduje tam kluczowe wskaźniki KPI (Key Performance Indicators – kluczowe mierniki dokonań), które pokazują, jak strona internetowa rozwija się.
Liczby mają znaczenie
Dla każdego właściciela strony najważniejszy jest ruch, z którego są wymierne korzyści np. zwiększona sprzedaż produktów, zapytania o usługę czy realne śledzenie treści publikowanych na blogu.
Jeżeli chcesz, aby w raporcie znalazły się bardzo dobre wyniki dotyczące kwalifikowanego ruchu organicznego, musisz zrozumieć potrzeby swoich użytkowników. Każde zapytanie w wyszukiwarce reprezentuje potrzebę użytkownika. Jeżeli Twoja witryna jest skonstruowana w atrakcyjny sposób, a publikowane tam treści są interesujące, ruch organiczny automatycznie będzie wzrastał. W raporcie SEO znajdziesz wtedy informacje o tym, że:
- właściwie odczytałeś potrzeby internautów,
- przekonałeś Google, że Twoja strona jest wartościowa.
Wartościowy, a nie długi raport SEO
Poświęcanie kilkudziesięciu godzin na tworzenie raportu SEO, z którego klient nie będzie nic rozumiał, nie ma najmniejszego sensu. Nie możesz przedstawiać raportu zawierającego tylko liczby, bez żadnych analiz. Klient chce otrzymać gotowy dokument, który pozwoli mu znaleźć odpowiedzi na pytania, dlaczego jego strona działa dobrze, a także czemu w pewnych aspektach szwankuje.
Zamiast kopiować długie ciągi liczb, warto poświęcić czas na dostarczenie przydatnych danych. Nie ma potrzeby duplikowania czegoś, co można łatwo wyeksportować z narzędzia analitycznego. Klient potrzebuje szczegółowej analizy przeprowadzonych działań, aby zobaczyć efekty, jakie przynosi współpraca z agencją SEO.
Warto przeczytać także:
- 7 niezbędnych technicznych narzędzi SEO dla agencji
- Co powinien wiedzieć o SEO każdy twórca stron internetowych?