Siedem trendów SEO na rok 2018

  • 18 października 2017
 

Weszliśmy już w czwarty kwartał 2017, w związku z tym najwyższy czas, aby zacząć myśleć o przyszłym roku i oczekiwaniach w branży SEO. Pojawiło się kilka trendów, których zaczątki mogliśmy obserwować w tym, oraz w ubiegłym roku, a które nabiorą większego znaczenia w 2018. Oto siedem z nich, na które warto mieć oko, aby nie zostać w tyle za konkurencją.

1. Wyszukiwanie głosowe i cyfrowi pomocnicy

Wyszukiwanie głosowe to wielka szansa na zmianę sposobu, w jaki się komunikujemy i przetwarzamy informacje. Wzrost popularności tzw. digital assistantów, czyli inaczej mówiąc, cyfrowych pomocników, otworzył przed nami rosnący rynek, który może całkowicie zmienić sposób, w jaki wyszukujemy informacje w sieci. Według Google, już teraz jedno na pięć wyszukiwań, to wyszukiwanie głosowe.

To zmienia rynek wyszukiwania i spodziewamy się jeszcze większych zmian w tej kwestii, w 2018 roku. Jeśli chodzi o obranie jakiejś strategii SEO, wzrost wyszukiwań głosowych sprawia, że musimy skupić się bardziej na frazach z “długiego ogona” (long-tail) i bardziej naturalnym języku, używanym przez użytkownika w normalnej konwersacji.

Wraz ze wzrostem dokładności digital assitantów, coraz więcej ludzi będzie używać wyszukiwania głosowego na swoich urządzeniach mobilnych, szukając szybkich i trafnych odpowiedzi. Bardzo ważnym czynnikiem staje się zapewnienie coraz dokładniejszych wyników na podstawie głosu użytkownika.

Co więcej, wyszukiwanie głosowe prawdopodobnie urośnie w siłę jeszcze bardziej, kiedy zostanie zintegrowane z technologią smart-domów, pomagając firmom w dostępnie do nowych danych, w czasie kiedy użytkownik bezproblemowo może znaleźć szukane treści, lub zarządzać domową elektroniką za pomocą poleceń głosowych.

Jako, że cyfrowi pomocnicy zaczną wychodzić poza świat smartfonów i urządzeń mobilnych, stwarza to doskonałą okazję dla branży SEO, zyskując przewagę na rosnącym rynku, który łączy markę z użytkownikiem w dość unikalny, lecz mimo tego ważny i użyteczny sposób.

2. Link building

Link building nie tylko nie zniknie w 2018 roku, ale stanie się ważniejsze, niż kiedykolwiek, aby budować strategię opartą na linkach wysokiej jakości. Nie ma potrzeby zdobywać nowych linków, jeśli nie dodają one żadnej wartości i nie pomagają zbudować marki w docelowej niszy.

Nie oznacza to wcale, że najlepsze backlinki pochodzą z najbardziej popularnych stron, nadal jednak kluczowe jest, aby szukać linkowania na stronach, które związane są z linkowaną branżą. Kierowany ruch może nadal mieć znaczenie dla rankingów wyszukiwania, ale warto zacząć myśleć już o budowaniu zaplecza linkowego, jako procesu długoterminowego.

Udana strategia SEO w 2018 roku będzie skierowana bardziej na budowanie związków i pomoc marce w pozyskaniu silnych kontaktów i linków, które będą opłacalne na dłuższy czas.

Wyzwaniem przyszłego roku będą gościnne wpisy blogowe, oraz to w jaki sposób włączyć je jako integralną część strategii link buildingu, nie zmniejszając tym samym reputacji marki. W maju tego roku Google ostrzegało użytkowników, którzy opierali się za bardzo na gościnnych wpisach przy budowaniu zaplecza linkowego, oraz że przyjrzą się bliżej takiemu rodzajowi postów, aby lepiej kontrolować spamowe linki.

Sprowadza się to do potrzeby posiadania bardziej zróżnicowanej strategii budowania zaplecza linkowego, celując raczej w pełny profil backlinkowy, niż w pojedyncze linki, które na krótką metę mogą być skuteczne.

3. User Experience (UX)

User Experience (zwane w skrócie UX), stanie się o wiele bardziej istotnym czynnikiem dla SEO w 2018 roku. Google wyraziło się jasno, że uwagę należy zwrócić na użytkownika i jego odbieranie wizualne strony. Dobre zastosowanie UX zwiększa szanse na dłuższy pobyt użytkownika na stronie i odwiedzenie przez niego większej ilości podstron. To z kolei pomaga wyszukiwarkom dowiedzieć się, które strony są bardziej użyteczne dla ludzi, wyróżniając je przed innymi.

Pierwszym krokiem jest sprawdzenie prędkości strony, jej czytelności i struktury nawigacji, aby dowiedzieć się jak można te czynniki poprawić. Bliższe spojrzenie na zwyczaje odwiedzających stronę użytkowników może doprowadzić do bardzo pomocnych wniosków. Przykładowo, jeśli wizyty przychodzące w wyszukiwarek trwają nie więcej niż 30 sekund, najprawdopodobniej oznacza to, że treść, albo UX szkodzi konwersji twojej strony.

Dodatkowo, jako że coraz większa ilość ludzi przegląda strony ze swoich smartfonów i tabletów, bardzo ważne jest, aby zapewnić doskonały UX dla wszystkich urządzeń.

Jako, że SEO zmierza ku coraz bardziej istotnym i spersonalizowanym doświadczeniom, UX stanie się kluczem utrzymania ruchu z wyszukiwarek na stronie, tworząc zaangażowanych czytelników. Nie jest już wystarczające zobaczyć wzrost w ruchu wyszukiwania, jeśli nie przekłada się to na pożądane zaangażowanie.

4. Fragmenty z odpowiedzią i Szybkie odpowiedzi

Popularność fragmentów z odpowiedzią zwiększyła konkurencję pomiędzy firmami pragnącymi znaleźć się na “pozycji 0” w SERP-ach. Pozyskanie fragmentu z odpowiedzią w wynikach wyszukiwania wymaga zastosowania specyficznej kombinacji czynników, co otwiera zupełnie nowe możliwości dla SEO, poza tradycyjnym wyścigiem za pierwszymi pozycjami w Google.

Prawie 30% testowych wyszukiwań w Google pokazuje już fragmenty z odpowiedzią. Generuje to potrzebę stworzenia nowej strategii – jak zoptymalizować stronę, aby sprostać standardom Google dla fragmentów z odpowiedzią.

Listy, tabele i wykresy zdają się być popularne, użyteczne też jest stworzenie treści w formacie Q&A – pytań i odpowiedzi, ułatwiając tym samym Google pobranie odpowiedniej treści do pokazania we fragmencie z odpowiedzią.

Interesującą kwestią, nad którą można się zastanowić w przyszłym roku, jest optymalizacja fragmentów z odpowiedzią dla wyszukiwania głosowego. Kombinacja tych dwóch, zyskujących na popularności czynników, może stworzyć świetną okazję dla wielu firm, aby pokazały się na samej górze SERP-ów. Wymagać to będzie zmian w wyszukiwanych frazach, skupienie się bardziej na dłuższych słowach kluczowych i naturalnym języku.

Podobną drogą na szczyt SERP-ów jest stworzenie treści, która będzie służyła jako Szybka odpowiedź. Jest to nowy element wyników wyszukiwania, zwany Google Answer Box, który jest tak naprawdę nieco podrasowanym fragmentem z odpowiedzią. Jego celem jest odpowiedź na pytanie w szybszy i bardziej atrakcyjny sposób.

Szybka odpowiedź zazwyczaj pojawia się, jeśli w wyszukiwanej frazie użyjemy zwrotów “co” albo “jak”. Intencją Google jest tutaj zorganizowanie wyników wyszukiwania w bardziej przejrzysty i użyteczny sposób.

 

Dla wielu firm generuje to potrzebę nauczenia się, w jaki sposób zoptymalizować swoje treści, aby pojawić się w okienku Szybkiej odpowiedzi. Dobrze skonstruowany Google Answer Box może wzbogacić zarówno prestiż strony, jak i konwersję marki.

5. Indeksowanie mobilne najpierw

Rok 2018 będzie rokiem, w którym marki zdadzą sobie sprawę z potencjału tkwiącego w tworzeniu stron najpierw z myślą o urządzeniach mobilnych, zamiast, jak do tej pory, wersję mobilną robić na końcu. Jest to dodatkowo ważne, jeśli Google rzeczywiście zdecyduje się w przyszłym roku na wprowadzenie indeksowania stron mobilnych w pierwszej kolejności.

Lecz nawet, jeśli tak się nie stanie, marki i firmy i tak powinny przedłożyć wersję mobilną przed wszystko inne. Niedawne badania wykazały, że 57% ruchu w sieci pochodzi z urządzeń mobilnych. Co więcej, jest wyraźna różnica między tym, jakie pozycje osiągają słowa kluczowe na urządzeniach mobilnych, a jakie na desktopach. Tak więc, treść stworzona najpierw pod urządzenia mobilne jest niezbędna, jeśli chce się znaleźć w wynikach wyszukiwania mobilnego.

W wyszukiwaniu mobilnym najważniejsza jest treść, marki powinny więc zapewnić najlepsze możliwe odpowiedzi na każde pytanie, podczas gdy lokalne SEO stanie jest się bardziej popularne. Użytkownicy mobilni będą szukali więcej treści będąc w ruchu, dla marek oznacza to wielką okazję marketingową dla ich biznesu w kontekście lokalnym.

Mobilna optymalizacja dla lokalnych użytkowników, wraz ze wzrostem wyszukiwania głosowego, może zapewnić świetną drogę dla udanej strategii SEO w 2018 roku, ułatwiając wyszukiwanie poprzez spersonalizowane i trafne odpowiedzi.

Prędkość ładowania strony jest kluczowym czynnikiem, a specjalna technologia budowania stron, oparta o użycie odpowiednich znaczników i skryptów, zwana AMP (Accelerated Mobile Pages), może nawet czterokrotnie przyspieszyć czas ładowania, w stosunku do standardowej strony mobilnej.

Coraz więcej twórców stron zaczyna używać technologii AMP i zapotrzebowanie to prawdopodobnie wzrośnie w 2018 roku.

6. Wzrost popularności wyszukiwania obrazem

Wyszukiwanie obrazem to dość ekscytujący obszar i technologiczna innowacja, która może wynieść wyszukiwanie na kolejny poziom.

Jako, że internet staje coraz bardziej zorientowany na zdjęcia i obrazy, stanowi do doskonałą okazję, aby zagłębić się w moc wyszukiwania obrazem. Jedni z największych gigantów, takich jak Google, Bing, czy Pinterest już zainwestowali w potężne wyszukiwarki obrazów, w próbie skapitalizowania tego nowego trendu.

Strategia SEO w 2018 roku musi rozważyć sposób, w jaki konsumujemy treść wizualną i jak wyszukiwarki wychodzą ponad tekst, zmieniając coraz bardziej nawyki wyszukiwania. W miarę jak rośnie konkurencja, coraz więcej firm zdaje się zauważać potencjał tkwiący w wyszukiwaniu obrazem. Marki powinny skupić się jeszcze bardziej na optymalizacji swojej treści wizualnej pod kątem SEO.

7. SI i nauka maszyn

Sztuczna Inteligencja i uczące się maszyny już teraz zmieniają sposób, w jaki wyświetlane są wyniki wyszukiwania. Nauka maszyn może także udogodnić sposób, w jaki odbywa się wyszukiwanie, pomagając użytkownikom znaleźć bardziej trafne wyniki.

To wiedzie nas do jeszcze bardziej spersonalizowanego doświadczenia, podczas gdy wzrost popularności wyszukiwania głosowego stanowi idealny grunt pod rozwój sztucznej inteligencji.

Zaprojektowany przez Google RankBrain, czyli algorytm dogłębnego uczenia się, także wpłynie na świat wyszukiwarek. Brzmi to dość groźnie dla przyszłości branży SEO, a termin “optymalizacja sztucznej inteligencji” wprowadza jeszcze więcej zamieszania. Nie ma jednak powodów do obaw, co prawda póki co, nie ma jeszcze konkretnego sposobu optymalizacji pod algorytm RankBrain, ale niektóre z praktyk wyszukiwania będą teraz o wiele bardziej istotne, niż kiedykolwiek.

W 2018 roku na pewno możemy oczekiwać więcej zmian na polu sztucznej inteligencji i nauki maszyn, a determinacja Google w tej kwestii zwiastuje, że na horyzoncie widać wiele innowacji.

Udoskonalanie SEO w 2018 roku

Wszystko wskazuje na to, że 2018 będzie bardzo ciekawym rokiem dla branży SEO. Tradycyjne techniki SEO wciąż jeszcze są efektywne, jednak zyskujące na popularności trendy mogą znacznie zmienić sposoby optymalizacji pod wyszukiwarki.

Co powinniśmy zrozumieć, to fakt, że wraz z nadchodzącym rokiem 2018, SEO zmienia się już teraz, a uzyskanie pierwszego miejsca w organicznych wynikach wyszukiwania już nie jest ostatecznym celem. W miarę rozwoju wyszukiwarek pojawia się wiele okazji, aby zwiększyć ruch bez konieczności skupiania się tylko na organicznych SERP-ach.

Wzrost popularności fragmentów z odpowiedzią, wyszukiwania głosowego i lokalnego SEO może niejednokrotnie dać lepsze rezultaty, niż ranking organiczny. Dlatego właśnie warto śledzić najnowsze trendy i odkrywać w jaki sposób twoja marka może użyć udanej strategii SEO w zbliżającym się roku 2018.