Pozycjonowanie lokalne

Pozycjonowanie lokalne to działania, które zmierzają do tego, aby dotrzeć z ofertą do użytkowników wyszukiwarki Google, którzy mieszkają w tym samym mieście, w tej samej dzielnicy czy w danym regionie.

Załóżmy, że prowadzisz warsztat mechaniczny w Poznaniu. Jeśli chcesz zdobywać klientów dzięki wyszukiwarce, to powinno Ci zależeć na uzyskaniu jak najwyższej pozycji na frazę „mechanik samochodowy Poznań” albo nawet na „mechanik samochodowy Poznań nazwa dzielnicy”.

Naszym zadaniem jest prowadzenie działań on-site i off-site, dzięki którym uzyskasz jak najlepszą widoczność na takie zapytania.

Sądzisz, że pozycjonowanie lokalne jest ofertą dla Ciebie? Kliknij poniżej, wyślij do nas zapytanie, a przeprowadzimy dla Ciebie niezobowiązującą wycenę. Dowiesz się, co możemy dla Ciebie zrobić i ile będzie Cię to kosztować.

pozycjonowanie lokalne

Pozycjonowanie lokalne – dla kogo?

Jeśli prowadzisz działalność, którą kierujesz do klientów mieszkających w tym samym mieście lub w okolicy, to pozycjonowanie lokalne jest dla Ciebie. Takie SEO polecamy m.in. w przypadku takich działalności i zawodów jak:

  • serwis komputerowy,
  • warsztat mechaniczny,
  • biuro rachunkowe,
  • restauracja,
  • gabinet kosmetyczny,
  • dentysta,
  • elektryk,
  • hydraulik,
  • murarz,
  • fryzjer,
  • ślusarz.
działania marketingowe

Nawet jeśli ofertę adresujesz również do mieszkańców innych miast, to warto, żeby Twoja witryna uzyskała wysokie pozycje na zapytania lokalne. W przeciwnym wypadku szukający takich usług czy produktów z Twojej okolicy nie trafią do Ciebie.

Jak wyglądają lokalne wyniki wyszukiwania?

Nie masz pewności, jak prezentują się lokalne wyniki wyszukiwania? Pokażemy Ci to zatem na przykładzie zapytania „elektryk Gdańsk” w wyszukiwarce Google.

Zerknij poniżej. Na samej górze widać wyniki sponsorowane, oznaczone jako reklama, które jednak nie zawsze się wyświetlają.

lokalne wyniki sponsorowane

Niżej pokazały się trzy lokalne wyniki wyszukiwania z Google Maps. Żeby Twoja strona mogła pojawić się wśród nich, należy ją dodać do usługi Google Moja Firma. Możemy zająć się prowadzeniem Twojej wizytówki i budowaniem jej widoczności. To ważny krok, gdyż dzięki temu Twoja oferta może być widoczna dla korzystających z Google Maps.

wyniki wyszukiwania google maps

Natomiast dalej zobaczysz lokalne, organiczne wyniki wyszukiwania. W zależności od danego zapytania mogą się pojawić nieco inne rezultaty, np. dodatkowym elementem mogą być zdjęcia. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby Twoja strona była widoczna zarówno w wynikach sponsorowanych, lokalnych z Google Maps i lokalnych organicznych. Dzięki temu zwiększasz prawdopodobieństwo tego, że użytkownik Google zainteresuje się Twoją ofertą.

Pozycjonowanie lokalne a geolokalizacja

Wpływ na pozycję w lokalnych wynikach wyszukiwania ma wiele czynników, a wśród nich to, gdzie się znajdujesz, kiedy wysyłasz zapytanie do wyszukiwarki Google.

Załóżmy, że mieszkasz w Katowicach i szukasz dentysty. Po wpisaniu frazy „mechanik” w pole wyszukiwania, uzyskasz następujące wyniki:

pozycjonowanie lokalne katowice

Tymczasem, jeśli takie samo zapytanie wyśle mieszkaniec Warszawy, wyświetlą mu się zupełnie inne rezultaty:

pozycjonowanie lokalne warszawa

Google uwzględnia prawdopodobne intencje użytkownika. Skoro wyszukuje on frazę „mechanik”, to zapewne chce skorzystać z usług warsztatu samochodowego, zatem wyszukiwarka daje mu propozycje. Co więcej, w przypadku dużego miasta możesz zobaczyć inne wyniki w zależności od tego, w jakiej dzielnicy się znajdujesz.

Oczywiście internauta może wysłać do Google bardzo precyzyjne zapytanie ze wskazaniem oczekiwanej lokalizacji, np. mechanik Częstochowa. Wówczas w wynikach wyszukiwania zobaczy odnośniki do stron z tego miasta bez względu na to, gdzie się znajduje.

pozycjonowanie lokalne częstochowa

Pozycjonowanie lokalne vs pozycjonowanie globalne

Pozycjonowanie lokalne i globalne, tzn. działania zmierzające do uzyskania wysokich pozycji w organicznych lokalnych wynikach wyszukiwania i organicznych ogólnych rezultatach, pod wieloma względami są podobne, ale na pewno różnią się poziomem konkurencyjności.

Jeśli chcesz się pozycjonować na frazę kluczową „fotowoltaika”, to uzyskanie wysokiej pozycji będzie zdecydowanie trudniejsze i kosztowniejsze niż w przypadku frazy „fotowoltaika Tychy”. Dlatego pozycjonowanie lokalne jest okazją do zdobycia klientów przez mniejsze firmy, które nie mają wysokich budżetów marketingowych. Poza tym, docieranie z ofertą do wszystkich Polaków w sytuacji, w której i tak nie możesz zaoferować im swoich usług, nie ma uzasadnienia.

Pozycjonowanie lokalne może być tańsze, pozwala dotrzeć na wysokie pozycje w Google na frazy mniej popularne, ale charakteryzujące się wysokim poziomem konwersji.

Za budowaniem widoczności w lokalnych wynikach wyszukiwania przemawia wiele czynników. Z danych searchengineland.com wynika, że:

→ 86 proc. użytkowników Google szuka firm w Google Maps
86%
→ 76 proc. lokalnych wyszukiwań kończy się telefonem do firmy
76%
→ 46 proc. zapytań w Google to wyszukiwania lokalne
46%
→ 71 proc. internautów sprawdza lokalizację firmy, zanim ją odwiedzi
71%

Optymalizacja strony dla pozycjonowania lokalnego

Jeśli chcesz, żeby Twoja strona miała szansę na pojawienie się na wysokich pozycjach na lokalne zapytania, powinna być odpowiednio zoptymalizowana pod wymagania algorytmu wyszukiwarki Google. Wpływ na pozycje mają m.in. następujące czynniki:

Dodanie firmy do usługi Google Moja Firma

Dzięki temu witryna będzie widoczna w Google Maps i może się pojawiać wśród trzech wspomnianych wyników, które najczęściej wyświetlają się w SERP-ach (Search Engine Results Page) nad wynikami organicznymi.

Umieszczenie mapy na stronie

W Google Maps możesz wygenerować mapę, na której będzie zaznaczona siedziba Twojej firmy. Jest to przydatne dla użytkownika – może on od razu kliknąć i sprawdzić, jak dotrzeć w dane miejsce. Jednocześnie jest to czynnik, który ma wpływ na widoczność w lokalnych wynikach wyszukiwania.

Umieszczenie danych adresowych na stronie

To, że umieściłeś już mapkę, nie oznacza, że powinieneś zrezygnować z dodania danych adresowych. Możesz to zrobić w stopce bądź na podstronie „kontakt”.

Optymalizacja treści witryny

Żeby strona mogła być widoczna na wysokich pozycjach w lokalnych wynikach wyszukiwania, powinieneś zoptymalizować jej treść. Nazwa miasta czy dzielnicy powinna się pojawiać w tytule danej strony (znacznik < title >), w opisie (znacznik < description >), a także w treści poszczególnych ofert.

Korzystanie z danych strukturalnych

Dzięki temu wyszukiwarka Google będzie lepiej rozumieć to, co chcesz jej przekazać, czyli w praktyce zakomunikować użytkownikom, którzy są zainteresowani Twoją ofertą. Oto, jak może wyglądać adres Twojej strony zapisany za pomocą danych strukturalnych:

dane strukturalne google

Oczywiście ten kod HTML nie jest widoczny dla użytkownika – napotka na niego algorytm wyszukiwarki i dzięki niemu lepiej zrozumie, jakie dane chcesz przekazać.

Dlaczego warto posiadać wizytówkę w Google Moja Firma?

Założenie wizytówki w usłudze Google Moja Firma jest jedyną słuszną decyzją – możesz dzięki temu odnieść wyłącznie korzyści.

Dodanie Twojej marki jest darmowe. Po wypełnieniu wszystkich wymaganych pól trzeba podać kod PIN, aby aktywować wpis. Najczęściej będziesz musiał poczekać, aż otrzymasz go pocztą tradycyjną. Są jednak również inne możliwości aktywacji, jednak nie zawsze są one dostępne.

Oto korzyści, które odniesiesz, dodając wizytówkę do Google Maps:

  • Możesz zdobywać klientów z Google nawet wtedy, jeśli nie masz strony internetowej, ale oczywiście zdecydowanie lepiej ją posiadać.
  • Do Twojej oferty mogą docierać użytkownicy Google Maps, a wizytówka może się również wyświetlać w klasycznych wynikach wyszukiwania.

Zakładając wizytówkę, nie musisz nawet podawać fizycznego adresu, ale warto to zrobić, gdyż jest to kolejny czynnik rankingowy – ma to wpływ na widoczność w lokalnych wynikach wyszukiwania. Zdecydowanie lepiej wypełnić wszystkie pola, w których możesz dodać jakieś informacje związane z Twoją wizytówką. Dzięki temu użytkownik więcej dowie się z wizytówki na temat Twojej firmy.

Oto przykładowe informacje, które warto podać:

  • dni i godziny otwarcia – również w dni świąteczne,
  • produkty lub usługi – czyli opis tego, co oferujesz,
  • opis oferty – może mieć maksymalnie 750 znaków,
  • zdjęcia,
  • wydarzenia z życia firmy.

Warto często aktualizować wizytówkę. Jest to ważne dla internautów, a także ma wpływ na jej widoczność.

Pozycjonowanie wizytówki a pozycjonowanie strony

Klientów możesz zdobywać zarówno z organicznych, lokalnych wyników wyszukiwania, jak i dzięki wizytówce. W obu przypadkach inne są jednak działania zmierzające do uzyskania oczekiwanej widoczności. Wpływ na to, kiedy strona znajdzie się na wysokich pozycjach, ma:

Konkurencja

Najczęściej dużo większa jest w dużych miastach. Im konkurentów jest więcej, tym dłużej będziesz czekać na efekt kampanii SEO, ale to zależy od wielu czynników.

Optymalizacja strony i wizytówki

W obu przypadkach koniecznością jest wprowadzenie takich zmian, które umożliwiają uzyskanie oczekiwanej widoczności.

Reputacja strony i wizytówki w oczach algorytmu Google

Witryna internetowa na skutek dotychczas prowadzonych działań może wymagać wykonania czasochłonnych prac, żeby poprawić jej reputację. Strona mogła ją stracić z wielu powodów, m.in. ze względu na działania niezgodne z wymaganiami wyszukiwarki. Może chodzić o ukrywanie treści, content skopiowany z innych stron czy dodanie nieprawdziwych opinii i nie tylko.

Pamiętaj, że SEO lokalne wymaga długookresowych działań, dużego zaangażowania i optymalizacji witryny. Na oczekiwane rezultaty trzeba poczekać. Początkowo będzie rosła widoczność Twojej strony, następnie zauważysz wzrost ruchu, a w kolejnym etapie dzięki widoczności w Google będziesz zdobywać klientów.

Od czego zależy widoczność wizytówki w Google?

Wizytówka Twojej firmy nie znajdzie się od razu wśród trzech wyników z Google Maps, które pojawiają się w SERP-ach. Najpierw musisz zapracować na zaufanie Google.

Wpływ na widoczność wizytówki ma wiele czynników, a wśród nich:

  • Opinie dodawane przez internautów – znaczenie ma ich liczba, długość, treść, a także to, czy na nie odpowiadasz.
  • Aktywne prowadzenie wizytówki – możesz dodawać zdjęcia, wpisy, informacje i nie tylko.
  • Umieszczenie na stronie mapy Google, na której widać lokalizację Twojej firmy.
  • Zdobywanie tzw. wizytówek NAP – czyli wpisów w katalogach firm, regionalnych i innych, w których znajdują się dane adresowe Twojej marki zgodne z tymi, które widnieją w wizytówce. Spójne informacje o danych kontaktowych znajdujące się na wielu stronach w sieci to dla wyszukiwarki sygnał, że ma do czynienia z wiarygodną firmą, co może pozytywnie wpłynąć na widoczność jej wizytówki w Google.
  • Opinie z Internetu – Google może wyświetlać nie tylko opinie, które internauci dodali do wizytówki, ale również komentarze z innych stron w sieci, które uzna za godne zaufania. Recenzje z innych serwisów również mogą być czynnikiem, który wpływa na widoczność.

Od czego zależy pozycja strony w lokalnych wynikach wyszukiwania?

Na widoczność strony w klasycznych, lokalnych wynikach w Google z reguły mają wpływ te same czynniki, które są istotne w przypadku pozycjonowania globalnego. Jednak istnieją też pewne różnice. Istotne są takie czynniki jak:

Odnośniki prowadzące do strony

Czyli linki na innych serwisach. Znaczenie ma nie tyle ich liczba, co jakość. Warto zdobywać je m.in. w popularnych witrynach poświęconych danemu miastu czy regionowi.

Zastosowanie słów kluczowych

Ogromne znaczenie ma odpowiednie wykorzystanie fraz w treści strony. Koniecznie należy użyć fraz kluczowych, które są istotne dla Twojego biznesu, tzn. mogą przynieść ruch i klientów. W tekście pojawiać się musi również nazwa miasta, regionu czy dzielnicy, w której oferujesz swoje usługi.

Rozbudowa treści

Wyszukiwarka Google lubi unikatowy, wartościowy content i dodawanie takiej treści pozytywnie wpłynie na widoczność Twojej strony w wynikach wyszukiwania. Możesz prowadzić blog, który przybliży internautom Twój biznes.

Szybkość ładowania strony

Im witryna będzie się ładować szybciej, tym lepiej. Jest to jeden z czynników rankingowych Google.

Korzystanie z certyfikatu SSL

Szyfrowane połączenie (https) to kolejny ważny czynnik rankingowy.

Odpowiednia struktura strony

Czyli m.in. wewnętrzne linkowanie, odpowiednie nazewnictwo kategorii.

To tylko wybrane z około 200 czynników, które wpływają na widoczność strony w Google.

Żeby pozycjonowanie lokalne przynosiło efekty, należy kompleksowo podejść do działań, aby witryna spełniania wymagania algorytmu tej wyszukiwarki.

Masz wątpliwości odnośnie do tego, czy pozycjonowanie lokalne jest dla Ciebie?

Zastanawiasz się, ile to będzie kosztować? Zgłoś się do nas po darmową, niezobowiązującą wycenę.

  • Sprawdzimy Twoją stronę i zaproponujemy działania, dzięki którym uzyska ona wysokie pozycje na zapytania lokalne w Google.
  • Sprawdzimy, jakie są mocne i słabe strony Twojej witryny.
  • Zoptymalizujemy Twój serwis, zajmiemy się działaniami on-site i off-site.

Chcesz wiedzieć więcej? Czekamy na kontakt!