Kiedy dopiero zaczynasz blogować, za bardzo nie wiesz jak zbudować wpis. Nie wiesz nawet, czy pomysły na wpisy, które masz, są w ogóle dobre. Postaramy się odpowiedzieć na pytanie, jak zbudować perfekcyjny wpis na blogu, taki który ludzie chcą czytać.
Najbardziej podstawowa struktura wpisu na blogu
Każdy wpis na blogu ma cztery kluczowe elementy:
- Tytuł przyciąga uwagę i składa obietnicę (która powinna być spełniona na końcu twojego wpisu).
- Wstęp przyciąga czytelnika i pozwala go zatrzymać, po krótce opisuje o czym będzie wpis.
- Część główna składa się z logicznych sekwencji, przykuwających uwagę czytelnika.
- Konkluzja zdecydowanie kończy wpis i skłania czytelnika do podjęcia akcji.
Jeśli czytałeś jakiekolwiek porady dotyczące blogowania, wiesz jak ważny element stanowią tytuł i wstęp.
Oto cztery świetne typy struktury wpisów, które można wypróbować:
1. Wpis – lista
Na pewno czytaliście już wiele wpisów – list. Są popularne zarówno wśród blogerów, jak i czytelników.
Listy są łatwe do zaplanowania i zbudowania, a czytelnicy docenią je nawet, jeśli tylko kilka punktów z listy, będzie ich dotyczyć. Lista może być krótka, albo długa i zazwyczaj składa się z numerowanych nagłówków, oraz od kilku zdań do kilku akapitów, rozwijających dany punkt.
Kiedy tworzysz wpis-listę, powinieneś pamiętać o:
1. Zbudowaniu pojedynczych punktów na liście.
2. Dodanie zakończenia, skłaniającego do podjęcia akcji. Zbyt wiele list kończy się nagle, na ostatnim punkcie. Zamiast tego, zakończ wpis podsumowaniem. Krótkie zdanie, albo mała konkluzja wystarczy.
2. Wpis podsumowujący
Jest to wariacja wpisu-listy i nie do końca łatwy sposób na zbudowanie wpisu, ale za to łatwy sposób na wymyślenie naprawdę wartościowej treści. Wpis podsumowujący łączy ekspertów w twoim temacie, którzy dzielą się przemyśleniami na dany temat.
Jeśli masz na pokładzie tylko kilku ekspertów, sensownym krokiem będzie zadać każdemu z nich kilka pytań, aby uzyskać wystarczająco dużo treści.
Pisząc wpis podsumowujący, powinieneś pamiętać o:
1. Umieszczeniu ekspertów w logicznej kolejności. Wielu blogerów robi to w kolejności alfabetycznej, po nazwisku, aby uniknąć sugestii, że któryś z ekpertów jest „lepszy”, niż inny.
2. Korekcie odpowiedzi, które dostaniesz. Czasami pisany na szybko mail od zapracowanego eksperta, może zawierać literówki. Poprawienie niewielkich błędów jest całkowicie w porządku.
3. Recenzja lub rekomendacja
Ten typ wpisu zazwyczaj nie jest przedstawiany w formie listy, ale nadal ma solidną strukturę. Zazwyczaj, recenzja lub rekomendacja zaczyna się od przedstawienia i krótkiego opisu produktu, lub usługi, a kończy się werdyktem, czy jest to dobry wybór, lub zakup.
Recenzja zazwyczaj podaje kilka punktów zarówno za, jak i przeciwko. Rekomendacja może być bezpośrednia i zazwyczaj krótsza. Sensowne może być rekomendowanie pięciu, albo dziesięciu produktów, lub usług w pojedynczej liście, podczas gdy w przypadku recenzji, jest ciężej zrobić coś takiego (aczkolwiek, można porównać dwa, lub trzy konkurencyjne produkty).
Pisząc recenzję, lub rekomendację, powinieneś pamiętać o:
1. Jasnym wytłumaczeniu, gdzie można dany produkt dostać. Jeśli celem recenzji ma być umieszczenie linka, dodaj go w kluczowych miejscach wpisu (inaczej ludzie po prostu wyszukają w Google nazwę produktu). Umieść link we wstępie i w zakończeniu, a jeśli używasz zdjęcia produktu, jego również użyj jako link.
2. Podzieleniu recenzji na jasne i czytelne punkty.
Osiągnięcie właściwej budowy nie jest szczególnie trudne, ale wymaga przemyślenia. Być może skorzystacie z naszych porad następnym razem, kiedy będzie dodawać wpis na swojego bloga? 🙂