Jeśli sprzedajesz produkt i usługę, Twoim celem powinno być nie tylko zdobycie klienta. Warto wywołać u niego takie zadowolenie, aby mówił o Twojej firmie pozytywnie, promował ją, chwalił, wspominał znajomym czy pisał o niej w serwisach społecznościowych. Taki efekt możesz uzyskać dzięki marketingowi szeptanemu. Sprawdź, jak to działa.
Spis treści:
Co to jest marketing szeptany?
To jedna z najstarszych form działań marketingowych. Strategia ta polega na tworzeniu szumu lub ekscytacji wokół produktu, usługi lub marki. Jej celem jest generowanie dyskusji wśród konsumentów, co może prowadzić do zwiększenia świadomości, zainteresowania i zdobycia klientów. W marketingu szeptanym wykorzystuje się różne taktyki. Z czego wynika sens i skuteczność tych działań? Z tego, że wierzymy w rekomendacje. Z badania Brightlocal wynika, że 49% konsumentów ufa tak samo opiniom w sieci jak poleceniom rodziny i przyjaciół.
Co więcej, konsumenci zwracają również uwagę na liczbę opinii. 43% klientów preferuje produkty, które mają ich powyżej 100. Dlatego to, że klienci często o nim piszą, komentują i recenzują, ma ogromne znaczenie.
Dzięki marketingowi szeptanemu możesz wywołać zainteresowanie produktem, które przełoży się na sprzedaż. Inicjacja dyskusji na temat danego artykułu powoduje, że mogą pojawić się opinie klientów. Jeśli do takiej rozmowy dojdzie, np. na grupie w serwisie Facebook, część użytkowników dopiero dowie się o marce, inni podzielą się opinią na jej temat.
Kiedy w przyszłości na tej samej grupie ktoś będzie szukać informacji na temat rozwiązania danego problemu albo informacji o określonym artykule, może trafić na wpis dotyczący Twojej oferty. Siła rekomendacji jest nieoceniona. Pamiętaj jednak, że marketing szeptany nie polega na wprowadzaniu w błąd, pisaniu fałszywych opinii ani nachalnej reklamie. Takie działania trzeba prowadzić z wyczuciem, aby efekt nie był odwrotny do oczekiwanego.
Zalety marketingu szeptanego
Popularność takich działań nie bierze się z niczego. Do zalety marketingu szeptanego zaliczamy:
- przekonanie do podejmowania decyzji zakupowych – 92% konsumentów ufa bardziej rekomendacjom użytkowników niż tradycyjnym reklamom;
- zwiększenie przychodów – 86% konsumentów jest skłonnych zapłacić więcej za produkt lub usługę z pozytywnymi recenzjami i ocenami.
- dotarcie stosunkowo niewielkim kosztem do dużej grupy odbiorców,
- możliwość zdobycia zaufania klientów i budowania z nimi relacji,
- poznanie opinii klientów o produktach i doskonalenie oferty w oparciu o feedback.
Oczywiście uzyskanie takiego efektu wymaga dobrego planu działań, przeanalizowania grupy docelowej i znalezienia optymalnych sposobów na dotarcie do niej.
Marketing szeptany – jak to działa?
W buzz marketingu wykorzystuje się serwisy społecznościowe, fora, blogi, strony informacyjne i nie tylko. Dzięki niemu możesz rozwiązywać problemy klientów, otrzymywać od nich opinie, prezentować największe zalety Twoich produktów lub usług. Oto, jakie działania może obejmować strategia marketingu online:
- Angażowanie użytkowników na forach, grupach, serwisach społecznościowych i ogólnie w social media w celu poznania opinii, poinformowania o produkcie, rozwiązania ewentualnych wątpliwości.
- Współpraca z influencerami, którzy prezentują informacje o produkcie lub usłudze. Wiele firm przekazuje takim osobom rzeczy ze swojego asortymentu przed ich oficjalną premierą w zamian za wzmiankę w mediach społecznościowych lub na blogu.
- Podejmowanie kontrowersyjnego tematu – firma zabiera głos w spornej kwestii. Jeśli to opinia zupełnie przeciwna innym, może wywołać duże zainteresowanie. Oczywiście, takie działania wymagają ostrożności, aby nie wywołać efektu odwrotnego niż oczekiwany. Trzeba tak uzasadnić swoje zdanie, aby zrobić pozytywne wrażenie.
- Udostępnienie zabawnych treści – to także sposób na dotarcie z przekazem do odbiorców. Ciekawym przykładem sukcesu, jaki można osiągnąć dzięki takim materiałom, jest Zakład Pogrzebowy A.S. Bytom, który ma… ponad 650 tys. obserwujących na Facebooku. Wpisy mają tysiące polubień, setki komentarzy i udostępnień.
Tworzenie kampanii marketingu szeptanego – ważne wskazówki
Przygotowanie kampanii, która spełni oczekiwania nie jest proste. Firmy wykorzystują siłę buzz marketingu w różny sposób. Warto trzymać się następujących wskazówek:
- Utrzymuj zaangażowanie online – cykl życia mema czy jakiejś mody w sieci zazwyczaj nie jest długi, dlatego konieczne jest przygotowywanie nowych materiałów. Bierz pod uwagę aktualne wydarzenia, o których się mówi – opracowanie związanych z nimi treści może spowodować, że o Twojej marce i contencie będzie się mówić.
- Organizuj wyjątkowe wydarzenia – zawsze najłatwiej jest angażować się online, z dowolnego miejsca. Trudniej przekonać do uczestnictwa w spotkaniach organizowanych stacjonarnie. Jeśli jednak zapewnisz darmowe przekąski, towary do testowania, darmowe próbki i nagrody, dasz powód, aby potencjalni klienci się pojawili. Takie akcje budują firmie pozytywny wizerunek, a uczestnicy będą się dzielić informacjami o nich. Oczywiście, muszą temu wszystkiemu towarzyszyć pozytywne emocje. Z badań przeprowadzonych w USA wynika, że osoba, która ma negatywne doświadczenia, podzieli się nimi z 16 innymi, ale pozytywnymi – już tylko z 9[3].
- Wykorzystaj negatywny szum na swoją korzyść – efekt wzbudzonej dyskusji nie zawsze będzie pożądany. Wśród rozmówców mogą się pojawić również niezadowoleni. W takim przypadku ustal, z czego wynikał problem. Zaoferuj pomoc, wymianę produktu, dużą zniżkę, coś gratisowego. W każdym przypadku sprawdzi się coś innego i trzeba podejść do tego indywidualnie. Dzięki takim działaniom możesz budować pozytywny wizerunek. Bardzo prawdopodobne, że niezadowolony klient jeszcze skorzysta z Twojej oferty.
Jak widzisz, kampanie można prowadzić zarówno online, jak i stacjonarnie.
Przykłady inspirujących akcji marketingu szeptanego
Po takie działania sięgają różne marki, a wiele z nich osiągnęło rewelacyjne efekty. Niektóre akcje zyskały ogromny rozgłos. Które? Oto kilka przykładów, dzięki którym realizowano cele.
Wise
Wise, a wcześniej Transferwise, to internetowa usługa przelewów pieniężnych. Pracujący dla firmy marketerzy wiedzą, jak wywołać szum. Sukces osiągnęli dzięki kontrowersyjnym reklamom, które wzbudzały zainteresowanie, a także poprzez program poleceń, w ramach którego klienci otrzymywali bonus za rejestrację.
Apple i rozpowszechnianie plotek
Premiera nowego produktu Apple jest zawsze dużym wydarzeniem, a firma wspiera towarzyszący temu szum, publikując plotki na temat funkcji każdego nowego urządzenia. Apple jest znane z takich plotek. Istnieją strony internetowe poświęcone śledzeniu informacji, które wyciekają przed premierą np. 9to5mac.com. W okresie poprzedzającym premierę iPhone’a 13, w połowie września 2021 r., strony takie jak ta tętniły plotkami na temat wszystkiego, od potencjalnych nazw po kolory nowych telefonów i ilość przestrzeni dyskowej.
Co to daje? Konsumenci rozmawiają o produkcie, zanim ten pojawi się na rynku. Część odbiorców odczuwa potrzebę, aby mieli to urządzenie jako pierwsi w grupie rówieśniczej. Takie plotki są znakomitym sposobem, aby o Twoim produkcie się mówiło. To ma zastosowanie nie tylko w przypadku tak dużych marek. Nawet lokalnie można puścić plotkę o usłudze, a komunikat dotrze do mnóstwa odbiorców.
Old Spice
Firma początkowo była pionierem w swojej branży, ale wraz z napływem konkurencji zniknęła wśród innych marek. W 2010 przeprowadziła kampanię, którą odmieniła swój wizerunek. Wykorzystywane wtedy materiały stały się memami i są dalej używane. Hitem było wideo z pierwszej kampanii „The Man, Your Man Could Smell Like”, które bawiło, a przebieg wydarzeń w nim był zaskakujący. Kolejne reklamy wzbudzały coraz większą ciekawość i do tej pory możesz trafić na memy, które na nich bazują.