Możemy nie znać wszystkich czynników rankingowych Google, ale znamy trzy najważniejsze: linki, treść i RankBrain.
Treść dotyczy SEO on-page (na stronie). RankBrain koncentruje się na wrażeniach użytkownika. Linki to w 100% SEO off-page (poza stroną).
Lecz pozycjonowanie off-page jest trudne, ponieważ masz nad nim mniejszą kontrolę. Możesz aktualizować swoje treści tak często, jak chcesz, dzięki czemu są lepsze i bardziej wszechstronne. Możesz naprawić każdy techniczny problem z SEO, który występuje w Twojej witrynie.
Z drugiej strony, zachęcanie innych witryn, ludzi i publikacji do zamieszczania linków do Twojej marki lub wspominania o niej to zupełnie inna kwestia.
Nie znaczy to jednak, że nie możesz odnieść sukcesu z SEO off-page. Wielu marketerów wyjątkowo dobrze radzi sobie z tym tematem.
Co to jest SEO off-page?
Pozycjonowanie off-page odnosi się do wszelkiego rodzaju taktyk optymalizacji wyszukiwania, które mają miejsce poza Twoją własną witryną. Być może najlepiej jest to wyjaśnić w przeciwieństwie do SEO na stronie i technicznego SEO (dwa inne aspekty optymalizacji pod kątem wyszukiwarek), które obejmują taktyki stosowane wewnątrz własnej witryny.
Budowanie linków jest najbardziej znaną taktyką SEO off-page, ale może odnosić się również do innych taktyk, takich jak marketing w mediach społecznościowych, publikowanie gościnne, aktualizowanie katalogów i marketing afiliacyjny.
Jaka jest różnica między SEO on-page a SEO off-page?
„SEO on-page” odnosi się do czynników, na które masz wpływ z poziomu Twojej witryny i wszystkich jej stron internetowych.
Zasadniczo oznacza to, że Ty i Twój zespół możecie wpływać na SEO na stronie, optymalizując je pod kątem określonych słów kluczowych, pisząc tagi tytułowe, opisy meta i tekst alternatywny obrazów, który wykorzystuje te słowa kluczowe itp.
Niektóre z bardziej powszechnych czynników SEO na stronie obejmują:
• Słowa kluczowe
• Opisy Meta
• Struktura adresu URL
• Tagi tytułów
• Nawigacja w witrynie
• Linki wewnętrzne
Dla porównania, najczęstsze czynniki SEO off-page to:
• Linki zwrotne
• Blogowanie gościnne (dla linków zwrotnych)
• Akcje społecznościowe
• Współczynnik Domain Authority (DA)
Podczas gdy Ty i Twój zespół macie kontrolę nad czynnikami SEO on-page, to te czynniki off-page (pozornie) są całkowicie poza Twoją kontrolą. W końcu nie możesz zabezpieczyć linku zwrotnego z domeny o wysokim autorytecie tak łatwo, jak zaktualizować tag tytułu w jednym ze swoich własnych postów na blogu.
27 najbardziej skutecznych sposobów na ulepszenie strategii SEO off-page
1. Pisz posty gościnne na blogach innych witryn
Chociaż istnieje od bardzo dawna, nie ma lepszej taktyki SEO off-page, niż posty gościnne. To prosta wymiana wysokiej jakości treści na wysokiej jakości link z bardzo trafnej witryny.
Publikowanie jako gość ma wiele zalet. Nie tylko otrzymujesz link z odpowiedniej witryny, ale może również przyciągać ruch z linku do Twojej witryny. Połącz to z faktem, że istnieją miliony witryn, które akceptują posty gości, i jest to naprawdę świetna strategia dla każdej witryny.
Jak więc znaleźć idealne możliwości publikowania gościnnego?
- Znajdź autorytatywne blogi w swojej niszy i branży.
- Przeanalizuj ich treść i znajdź kilka pomysłów na tematy, których brakuje.
- Skontaktuj się z nimi, aby sprawdzić, czy są zainteresowani otrzymywaniem treści od nowych współtwórców.
- Zaproponuj kilka tematów.
- Pisz, publikuj i promuj.
Rozważ umieszczanie linków do postów na swoim własnym blogu, infografik lub innych informacji, które faktycznie dostarczają informacji związanych z samym artykułem. A jeśli witryna, na której chcesz opublikować gościnny wpis, nie zezwala na umieszczanie linków w poście, warto zapytać czy zezwolą na link do Twojej witryny internetowej w ramach biografii autora wpisu. Chociaż nie jest to tak dobre, jak łącze kontekstowe, nie należy przepuszczać okazji.
Lecz nawet jeśli nie dostaniesz linku, posty gościnne nadal mają wartość.
2. Angażuj się w marketing w mediach społecznościowych
Jedną ze skutecznych taktyk SEO off-page, z której powinien korzystać każdy marketer, jest tworzenie znaczących treści i udostępnianie ich na wszystkich platformach mediów społecznościowych. Zdziwisz się, ile osób szuka Twojego produktu. Znajdź je, udostępniając!
Media społecznościowe mogą łączyć ze sobą wiele taktyk SEO off-page. Na przykład, jeśli napiszesz post gościnny, idealnym sposobem, aby poinformować o tym ludzi, jest zamieszczenie go w mediach społecznościowych.
Influencerzy też są ze sobą połączeni, więc kiedy znajdziesz się w ich kręgu, bardzo łatwo jest zdobyć więcej wpływowych osób, które będą promować Twoją witrynę lub markę.
A oto kilka wskazówek, jak odnieść sukces w SEO off-page, w mediach społecznościowych:
- Skoncentruj się na nawiązaniu kontaktu z odbiorcami w mediach społecznościowych, dostarczając wysokiej jakości treści, które można udostępniać.
- Zoptymalizuj swoje kanały społecznościowe, upewniając się, że wszystkie zawierają trafne i spójne słowa kluczowe w sekcjach biografii.
- Uwzględnij zdjęcia w swoich treściach. Zachęci to ludzi do klikania Twoich postów.
- Rozważ śledzenie trendów w mediach społecznościowych, aby odkryć nowe możliwości słów kluczowych dla SEO.
- Nie zaniedbuj żadnych dużych serwisów społecznościowych: Facebooka, Instagrama, Twittera, LinkedIn i Pinterest.
- Publikowanie treści w serwisach społecznościowych przyspiesza indeksowanie treści przez Google.
Nie ma nic gorszego niż wyszukanie firmy w mediach społecznościowych i znalezienie zapomnianych kanałów, które nie były aktualizowane od miesięcy. Twoi odbiorcy częściej sprawdzają media społecznościowe niż Twoją witrynę, więc idź tam, gdzie są obecni.
3. Utrzymuj kontakt z influencerami
Najskuteczniejszą taktyką pozycjonowania off-page jest docieranie do influencerów. Ma to miejsce wtedy, gdy kontaktujesz się ze znanymi firmami lub osobami i prosisz ich o udostępnienie treści, jeśli uważają, że są one wartościowe dla ich odbiorców.
Influencerzy zazwyczaj mają wielu obserwujących, więc kiedy udostępnią Twoje treści, zyskasz ogromny ruch. Ponadto wszyscy oni będą się składać z osób, które są zainteresowane Twoją niszą i są bardziej skłonne do nawiązania z Tobą kontaktu.
To nie tylko zwiększa widoczność Twojego posta na blogu, ale także wzmacnia SEO Twojej witryny.
4. Bierz udział w wywiadach wideo i podcastach
Rozważ możliwość przeprowadzenia wywiadu na blogach, podcastach i filmach z ekspertem merytorycznym firmy. Jest to podobne do budowania linków, ale zapewnia bardziej konkretną wartość.
5. Przeprowadź działania PR
Najważniejszą taktyką SEO off-page jest zasięg PR. Google i inne wyszukiwarki opierają się na współczynniku Domain Authority, a witryny z wiadomościami często mają wysoką wartość DA.
Dlatego każdy marketer powinien angażować się w działania PR: umieszczaj wzmianki o marce związane z tym, co robisz, w autorytatywnych i odpowiednich kontekstowo publikacjach. SEO kierowane przez PR to przyszłość.
Jeśli chodzi o taktykę działań PR, zaleca się budowanie świetnych relacji z dziennikarzami i wydawcami. Bądź punktem odniesienia w swojej branży, gdy dziennikarze szukają komentarzy.
Tego rodzaju relacje są nieocenione i pozwolą Ci zdobyć wysokiej jakości linki zwrotne, które mają znaczenie.
Zainwestuj w cyfrowy PR, aby tworzyć kreatywne kampanie, którymi będą zainteresowani dziennikarze. Nie traktuj tego również jako jednorazowego zdarzenia. Traktuj to jako stałą część swojej działalności marketingowej, aby zapewnić regularny przepływ dobrych linków.
Za każdym razem, gdy wypuszczasz nowy produkt, aktualizujesz istniejący produkt lub usługę, utwórz informację prasową informującą o tym zdarzeniu.
Komunikaty prasowe są nie tylko tańsze niż inne formy reklamy, ale jeśli zoptymalizujesz je za pomocą silnych, specyficznych dla branży słów kluczowych, będą one również generować takie rodzaje linków zwrotnych i autorytetu domeny, które udostępnią Twojej marce nowych odbiorców i wygenerują potencjalnych klientów.
6. Odpowiadaj na pytania w witrynach z pytaniami i odpowiedziami
Odpowiadanie na pytania w witrynach z pytaniami i odpowiedziami, takimi jak np. Quora, to obecnie jeden z najgorętszych trendów w SEO, ponieważ Google wydaje się kochać te witryny.
Dominują w większości niekomercyjnych SERPów i uzyskują duży ruch w przypadku zapytań komercyjnych. Ponadto ludzie bardziej ufają informacjom w witrynach z pytaniami i odpowiedziami niż na stronie głównej lub blogu marki. W ten sposób możesz nie tylko zwiększyć ruch w witrynie, ale także poprawić wizerunek marki i zyskać lojalność odbiorców.
Warto śledzić pytania i tematy związane z Twoją firmą. Skupić się na najważniejszych pytaniach i tematach, w których najprawdopodobniej staniemy się najczęściej oglądanymi użytkownikami. Kiedy pojawia się odpowiednie pytanie, na które trzeba odpowiedzieć, od czasu do czasu można promować odpowiedź.
Witryny z pytaniami i odpowiedziami to kopalnia złota, gdy ktoś zadaje konkretne pytanie związane z oferowanym przez Ciebie produktem / usługą lub szuka go. Wielu marketerów tego nie ceni, ale nie można przegapić okazji do zaprezentowania swojej witryny w takich sytuacjach.
7. Bierz udział w dyskusjach na forach
Jedną ze skutecznych taktyk SEO off-page, z której powinien korzystać każdy marketer, jest wnoszenie znaczącego wkładu w dyskusje społeczności, które dotyczą Twojego tematu / obszaru specjalizacji.
Na przykład, jeśli prowadzisz blog wegetariański, dołącz i zostań aktywnym uczestnikiem forów społeczności wegetariańskich i dyskusji w Internecie i mediach społecznościowych. Ale celem nie jest tylko rejestracja w tych witrynach i spamowanie za pomocą linków zwrotnych. Przedstaw siebie i / lub swoją markę jako eksperta merytorycznego.
Następnie, z biegiem czasu, znajdź odpowiednie i odpowiednie sposoby włączania bardzo istotnych treści i linków zwrotnych do rozmowy w sposób, który wydaje się naturalny i szanuje społeczności, których jesteś członkiem.
Bądź bardzo aktywny na niszowych forach o wysokiej jakości, o dużym natężeniu ruchu. Ale nie reklamuj się tam, bądź pomocny dla społeczności. Z czasem poproszą o rekomendacje i wtedy wspomnisz o swoim produkcie / usłudze.
8. Odnoszenie się do nie podlinkowanych wzmianek dotyczących marek
Jeśli Twoja firma / klient jest obecny w swojej branży, istnieje duża szansa, że ktoś tworzący treści w tej branży wspomniał o Twojej firmie, bez umieszczania linku. Skontaktowanie się z wydawcą i poproszenie go o dodanie linku do Twojej witryny jest proste i nie wymaga dużego wysiłku.
Jak więc znaleźć niepowiązane wzmianki? Zalecamy skonfigurowanie alertu Google dla swojej marki lub poszukanie swojej marki w Google i wykluczenie wyników dotyczących swojej witryny. Następnie przejrzyj linki i znajdź niepowiązane wzmianki o marce. Pomocne może być również wyszukiwanie innych produktów / usług / sloganów związanych z Twoją firmą.
9. Poproś o atrybucję z witryn wykorzystujących Twoje oryginalne obrazy
Jedną z niedocenianych taktyk SEO off-page jest pozyskiwanie linków zwrotnych poprzez atrybucję obrazu.
Użyj narzędzia do odwrotnego wyszukiwania obrazów, takiego jak TinEye lub Google Reverse Image Search, aby znaleźć inne witryny, które używają obrazów z Twojej witryny, a następnie skontaktuj się z nimi, aby poprosić o podanie linku zwrotnego.
10. Uruchom kampanię odbudowania uszkodzonych linków
Użyj Ahrefs, aby zidentyfikować uszkodzone linki prowadzące do witryn konkurencji. Jeśli obecnie masz podobną treść, możesz zamiast tego poprosić witryny internetowe kierujące do niedziałającego łącza, aby zawierały linki do Twoich treści. W interesie każdej witryny internetowej jest, aby na ich stronach nie było uszkodzonych linków, powinni więc być bardziej niż chętni do wprowadzenia takiej zmiany.
11. Docelowe linki konkurencji
Najbardziej wpływową strategią SEO off-page jest polowanie na linki konkurencji, które można zdobyć dla siebie.
Możesz użyć narzędzia takiego jak SEMrush lub Ahrefs, aby zobaczyć wszystkie linki zwrotne, które otrzymują twoi konkurenci. Poszukaj ich linków zwrotnych dofollow. Często istnieje wiele katalogów lub profili, które możesz utworzyć dla swojej firmy.
12. Twórz treści w serwisie YouTube
Jedną z głównych taktyk SEO off-page, którą powinien stosować każdy marketer, jest utworzenie kanału YouTube i przesłanie filmów informacyjnych o swoich produktach i / lub usługach.
YouTube to druga co do wielkości wyszukiwarka na świecie, działająca w sieci szkieletowej Google. Jest to bez wątpienia najszybszy i najskuteczniejszy sposób na umieszczenie powiązanej strony internetowej z bezpłatnymi, wysokiej jakości linkami zwrotnymi i stałym przepływem świeżego ruchu.
YouTube to jedna z największych platform treści, a dzięki bogatym treściom możesz nie tylko kierować ruch do swojej witryny, ale także wpływać na sprzedaż.
13. Publikuj wysokiej jakości obrazy na Pinterest
Skoncentrowanie się na tworzeniu pięknych, chwytających za uwagę polecanych obrazów pomaga nam promować witrynę na Pinterest. Im lepszy projekt, tym lepszy ruch.
14. Pisz treści w witrynach Web 2.0
To klejnot, o którym niektórzy wiedzą – a niektórzy nie – ale każdy marketer powinien z niego korzystać. Tworzenie kont w witrynach Web 2.0, które umożliwiają tworzenie i publikowanie treści w tych witrynach, jest nieocenione.
To prosta, ale skuteczna metoda tworzenia setek artykułów na dany temat w innych witrynach internetowych z linkami prowadzącymi do Twojej witryny.
15. Wypróbuj dystrybucję multimediów
Jedną ze strategii budowania linków, o której nie mówi się wystarczająco, jest siła dystrybucji mediów.
Zrób długi post na blogu, zamień go w wideo, infografikę, prezentację PowerPoint i / lub szybki podcast. Następnie utwórz profile w najpopularniejszych witrynach z filmami / infografikami i zacznij rozpowszechniać różne rodzaje treści na każdej platformie.
To świetny sposób na zwiększenie zasięgu, a także na budowanie mnóstwa wysokiej jakości linków na dużą skalę bez wydawania zbyt wielu dodatkowych pieniędzy.
16. Pisanie i przesyłanie treści pod redakcję
Generowanie relacji medialnych o Twojej firmie w renomowanych mediach i dostarczanie własnych treści do wpływowych branżowych serwisów informacyjnych to fantastyczne sposoby na zwiększenie SEO off-page.
Gdy treść zostanie opublikowana, link zwrotny do Twojej witryny w artykule (lub w biografii o Tobie, jeśli jesteś autorem przesłanego artykułu), szybko i radykalnie podniesie pozycjonowanie Twojej witryny off-page. Zwiększy to również w sposób organiczny wiarygodność Twojej organizacji wśród potencjalnych klientów.
17. Poproś ekspertów o opinię
Poproś o opinię na temat swoich treści, zamiast prosić bezpośrednio o łącze. Liderzy myślenia i współpracownicy z branży chcą być postrzegani jako eksperci i będą bardziej przychylni Twojej marce, jeśli zwrócisz się do nich z uprzejmą prośbą lub ofertą ekspozycji, zamiast po prostu błagać o link.
Jeśli zapewniasz im możliwość dodania wartości – także dla nich – będą bardziej otwarci na udostępnianie linku.
18. Twórz partnerstwa marketingowe
Dobrą taktyką, której można użyć, jest współ-marketing. Ponieważ bezpośrednia wymiana linków może być uznana przez Google za taktykę black hat, możesz pójść o krok dalej.
Sposób działania jest prosty:
- Piszemy post gościnny i wspominamy o firmie A.
- Firma A pisze gościnny post i wspomina o nas.
To naprawdę łatwa i skuteczna taktyka, dzięki której każdego miesiąca możesz zdobyć kilka łatwych zwrotnych linków.
Kluczem do realizacji tej strategii jest znalezienie wiarygodnych i godnych zaufania partnerów, którzy publikują sporą liczbę postów gościnnych.
19. Stwórz program poleceń
Marketing polecający może objawiać się na wiele różnych sposobów, ale celem jest przekonanie potwierdzonych klientów do przyciągnięcia potencjalnych klientów.
Możesz dawać nagrody pieniężne, znaczne rabaty, a nawet prezenty na produkty: chodzi o to, aby zachęcić klientów do zostania zwolennikami marki w mediach społecznościowych i przekierowania ruchu do Twojej witryny. Kluczem jest to, że polecenie powinno zostać nagrodzone, a dzięki zachętom otrzymasz o wiele więcej poleceń niż bez niego.
Upewnij się, że Twój program poleceń nagradza klientów, którzy polecają więcej niż jedną osobę. Jeszcze lepiej, spraw, aby druga lub trzecia osoba polecona zarabiała większe dywidendy. Powtarzający się klient polecający powinien zostać nagrodzony za tego rodzaju wyjątkową lojalność.
20. Organizuj konkursy i zbiórki pieniędzy
Organizuj konkursy i zbiórki funduszy. Kiedy piszesz o swoich konkursach w mediach społecznościowych – i zapraszasz swoich obserwatorów do udostępniania treści w ramach konkursu – sprawisz, że ludzie będą rozmawiać o Twojej firmie.
To jeden z najlepszych sposobów na zwiększenie udostępniania społecznościowego i budowanie sieci obserwatorów w mediach społecznościowych, którzy będą widzieć Twoje treści w przyszłości.
21. Komentuj odpowiednie blogi
Komentuj posty na blogach, które dotyczą Twojej niszy. Komentowanie blogów to jedna z najbardziej niedocenianych metod SEO off-page.
Chociaż komentarze na blogach prawie zawsze prowadzą do linków nofollow, Google w dalszym ciągu doceni wartość tych linków przychodzących. Wszystkie te linki nofollow łącznie, z pewnością mogą poruszyć wskaźnik SEO.
22. Wyróżnij swoje treści w newsletterach e-mailowych
Stwórz newsletter e-mailowy, aby promować swoje treści i zwiększać ruch w witrynie. Następnie wysyłaj regularnie nowe e-maile. Powiadamiaj ludzi o swojej najnowszej pracy, najnowszych postach na blogu lub o czymś, co wydarzyło się w Twoim zespole, co mogłoby zaciekawić ludzi Twoją marką.
Przemyślanie zaprojektowany e-mail ma kluczowe znaczenie dla liczby odwiedzających Twoją witrynę. Dlatego podejmuj trafne decyzje dotyczące wyboru nagłówków, treści wiadomości e-mail i obrazów.
23. Bierz udział w wydarzeniach branżowych
Udział w wydarzeniach związanych z branżą to świetny sposób, aby wpłynąć pozytywnie na SEO off-page. Uczestnicy prawdopodobnie wspomną o Tobie w mediach społecznościowych, a publikacje mogą nawet uwzględniać Cię w relacjach z wydarzenia.
24. Organizuj i bierz udział w lokalnych wydarzeniach offline
Część lokalnego SEO ma w rzeczywistości charakter lokalny. Zachęcanie klientów do udziału w wydarzeniach miejskich i grupach networkingowych może pomóc im w zdobyciu lokalnych linków zwrotnych, co może być dużym wspomagaczem dla Twojej firmy.
25. Publikuj posty Google
Jedną ze skutecznych taktyk SEO off-page, którą każdy marketer powinien stosować, aby dotrzeć do nowych klientów, są posty Google. To świetny sposób na udostępnianie nowych treści w witrynie, promowanie sprzedaży i polecanie nowych produktów lub wydarzeń.
26. Zachęcaj klientów do pisania recenzji
Jedną z mniej znanych taktyk, która rozwija Twoją ogólną strategię SEO off-page, jest pozyskiwanie pozytywnych recenzji klientów w Google i na Facebooku. Pomaga to zasygnalizować Google, że aktywnie angażujesz klientów i że Twoja firma jest nadal aktualna w dowolnej dziedzinie.
Recenzje to coś, czego nie należy przeoczyć, szczególnie w branży e-commerce, gdzie kupujący często chcą zobaczyć, co inni myślą o produkcie i doświadczeniach przed dokonaniem zakupu.
27. Niech SEO off-page będzie działaniem społeczności
Pozycjonowanie off-page polega na budowaniu relacji.
Jako marketerzy cyfrowi często spędzamy zbyt dużo czasu przy komputerach, szukając linków zwrotnych, a za mało czasu poświęcamy na spotkania z ludźmi, którzy mogą nam dać linki zwrotne.
Poinformuj wszystkich w swojej firmie / organizacji o SEO off-page i jego znaczeniu. W ten sposób, gdy będą w terenie, nawiązując kontakty, będą myśleć o możliwościach pozyskania linków zwrotnych.
Firmy mogą otrzymywać linki zwrotne od stowarzyszeń, których są częścią, dostawców, sprzedawców, wzmianek w publikacjach branżowych, organizacji charytatywnych, z którymi współpracują i nie tylko. Jeśli cały Twój zespół jest zaangażowany w strategię off-page, zawsze będzie miał w głowie budowanie linków.
Warto przeczytać także:
- Zagadnienia, które każdy specjalista SEO musi mieć opanowane do perfekcji
- Metody SEO, które zawsze będą popularne i skuteczne