Obecnie twórcy stron internetowych mają wiele sposobów na zarabianie na swoich witrynach i blogach. Niektóre z tych metod prowadzą do tworzenia stron www pełnych linków wychodzących, które w przypadku przesady i nieprawidłowej adnotacji mogą naruszać wskazówki jakościowe Google. W tym wpisie dowiecie się, jak radzić sobie z linkami, które mogą mieć charakter komercyjny i jak Google nadal pracuje nad zmniejszeniem wpływu spamowych linków na wyniki wyszukiwania.
Najlepsze praktyki
Linki to jeden ze sposobów, w jaki Google rozumie, jakie treści mogą być przydatne dla osób wyszukujących, i mogą być przydatne dla witryn, o ile są zasłużone. Najlepszą praktyką jest unikanie metod pozyskiwania linków, które naruszają wytyczne dotyczące schematów linków. W szczególności, jeśli umieszczasz linki do innych witryn, upewnij się, że te linki zostały odpowiednio zakwalifikowane. Oto kilka bardziej szczegółowych wskazówek, które pomogą właścicielom witryn zarządzać linkami, które wiążą się z płatnościami, sponsorowaniem lub mają inny charakter komercyjny.
Linki afiliacyjne
Linki afiliacyjne na stronach, takich jak recenzje produktów lub wskazówki zakupowe, są powszechnym sposobem zarabiania przez blogi i wydawców monetyzujących ruch. Ogólnie rzecz biorąc, używanie linków afiliacyjnych do zarabiania na stronie jest w porządku. Strony uczestniczące w programach partnerskich powinny zakwalifikować takie linki za pomocą atrybutu rel=”sponsored”, niezależnie od tego, czy linki te zostały utworzone ręcznie czy dynamicznie.
Google nieustannie podejmuje wysiłek na rzecz poprawy rankingu wyszukiwań związanych z produktami i lepszego nagradzania wysokiej jakości treści. W przypadku znalezienia witryn, które nie kwalifikują odpowiednio linków afiliacyjnych, mogą zostać podjęte ręczne działania. Dodatkowo, aby zapobiec wpływowi tych linków na wyszukiwarkę, Google może również podejmować działania algorytmiczne. Zarówno ręczne, jak i algorytmiczne działania mogą mieć wpływ na to, jak widzimy witrynę w wyszukiwarce, dlatego jeśli to możliwe, dobrze jest unikać rzeczy, które mogą spowodować działanie ze strony Google.
Posty sponsorowane i gościnne
Innym powszechnym sposobem zarabiania na witrynach jest akceptowanie postów sponsorowanych i gościnnych z innych witryn. Są to artykuły napisane przez lub w imieniu jednej witryny i opublikowane w innej witrynie. Do tej pory były to kampanie niskiej jakości postów sponsorowanych i gościnnych, których głównym celem było zdobywanie linków.
Chociaż Google znacznie poprawiło wykrywanie i wycinanie takich schematów linków, nadal zdecydowanie zaleca się właścicielom witryn stosowanie odpowiednich wartości rel do tych linków. Jeśli Google wykryje witryny angażujące się w publikowanie lub pozyskiwanie linków z nadmierną liczbą postów sponsorowanych i gościnnych bez odpowiednich tagów, mogą wobec nich zostać zastosowane działania algorytmiczne i ręczne, podobne jak w przypadku linków afiliacyjnych.
Google udoskonala systemy pod kątem zwalczania spamu
Ogólnie rzecz biorąc, skuteczność spamowych linków została znacznie zmniejszona w ciągu ostatnich dwóch dekad dzięki ciągłym udoskonaleniom systemów rankingowych i systemów wykrywania spamu. Podziękowania należą się również zdecydowanej większości witryn, które postępują zgodnie z wytycznymi Google, koncentrując się na budowaniu stron zapewniających doskonałe UX i dostarczających wysokiej jakości treści. Mimo to zawsze jest miejsce na ulepszenia, zwłaszcza gdy obserwuje się witryny celowo tworzące spamerskie linki z zamiarem manipulowania rankingiem, często w zwodniczy sposób.
W ramach wysiłków na rzecz poprawy jakości wyników wyszukiwania, Google wprowadziło parę dni temu nową zmianę dotyczącą zwalczania spamowych linków — nazwano ją „link spam update” (czyli właśnie aktualizacją linków spamowych). Ta aktualizacja algorytmu, która zostanie wprowadzona w ciągu najbliższych dwóch tygodni, jest jeszcze bardziej skuteczna w identyfikowaniu i niwelowaniu spamowych linków w szerszym zakresie, w wielu językach. Witryny stosujące takie praktyki wkrótce zobaczą zmiany w wyszukiwarce, po ponownej ocenie tych linków przez algorytmy Google.
Jak zawsze właściciele witryn powinni upewnić się, że stosują sprawdzone metody dotyczące linków, zarówno przychodzących, jak i wychodzących. Skupienie się na tworzeniu wysokiej jakości treści i poprawie doświadczenia użytkownika zawsze wygrywa w porównaniu z manipulowaniem linkami. Zalecamy promowanie swojej witryny za pomocą odpowiednio otagowanych linków i zarabianie na niej za pomocą odpowiednio otagowanych linków partnerskich.