Algorytmy rankingu Google dynamicznie zmieniają się na podstawie zapytania i kontekstu

  • 13 października 2017
 

Niedawno, Barry Schwartz z serwisu Search Engine Roundtable, zacytował Google, które stwierdziło, że nie ma czegoś takiego jak sygnały dotyczące rankingu top 3, niezależnie od tego, co było powiedziane wcześniej. Barry powiedział, że jest to prawdopodobne, ponieważ niektóre zapytania są ważniejsze dla niektórych sygnałów, niż inne, jak na przykład QDF (Query Deserves Freshness).

Ale co w takim razie z różnymi sygnałami z większą wagą, opartą na branży lub temacie zapytania? John Mueller z Google stwierdził “Sądzę, że ma to sens”, stosować algorytmy, które wyznaczają różne sygnały, dynamicznie oparte na różnych czynnikach. Powiedział także, że nie ma jednorazowego rozwiązania, pasującego do wszystkich sposobów rankingu sygnałów. Oraz, że Google “prawdopodobnie” obniża wartość linków w niektórych branżach, które są bardziej podatne na spam, lecz że jest to tylko jego zdanie.

Barry Schwartz odbył z Johnem Muellerem rozmowę, której częściowy transkrypt przedstawiamy poniżej.

(Pytanie) Czy istnieje sposób rankingu sygnału w Google, pasujący do wszystkiego?(Odpowiedź) Nie! Wow, niemal to samo napisałem na Twitterze.

(P) Więc, tak naprawdę dynamicznie zmieniacie wagę sygnału rankingu w oparciu o zapytanie, zawartość strony, czy coś w tym rodzaju?

(O) Sądzę, że ma to sens. To znaczy, jeśli szukasz na przykład informacji o huraganach, które aktualnie nawiedzają Amerykę i szukasz przykładowo czegoś na temat tego najnowszego, nazwanego Maria. Jeśli szukasz informacji na ten temat, prawdopodobnie chcesz znaleźć coś innego, niż kiedy wyszukiwałeś informacji na ten temat powiedzmy miesiąc temu. I z tego punktu widzenia ma to sens, aby używać różnych rodzajów sygnałów dla tego typu zapytań w tej chwili.

Tak więc, jest to najbardziej podstawowa sytuacja, kiedy ludzie szukają informacji na temat czegoś tak ogólnego, ale w zależności od kontekstu, ma sens to, aby wyświetlić zupełnie inne wyniki wyszukiwania dla tego typu zapytania.

Aby wyliczyć, kiedy większy sens ma pokazywanie większej ilości wyników zakupowych, na temat marki, czy informacji ogólnych, to – nie sądzę, żeby był to tylko jeden rodzaj czynników, na temat których powiedzieć możemy, że to właśnie top 3 wyników i dotyczą one wszystkich wyszukiwań.

(P) Sprawmy, żeby było bardziej interesująco. Dawno temu, kiedy Tim Mayer był właścicielem Yahoo Search, Matt Cutts prowadził panel, było to jakoś w 2003 lub 2005 roku.

Mówił na temat spamerów i tego typu rzeczy, możesz to pamiętać i możesz pamiętać, co wtedy powiedział. Powiedział, że nie przynosi się noża na strzelaninę. Używaliście wtedy innych algorytmów, było też więcej spamerskich branż. Więc, kiedy wyszukiwało się powiedzmy materiałów dla dorosłych, czy wiadomego rodzaju leków, co samo w sobie jest jednym wielkim spamem, czy powiedzielibyście, że linki w tej niszy nie są aż tak ważne?

(O) Prawdopodobnie. Nie potrafię udzielić dokładnej odpowiedzi, ale myślę, że miałoby sens, powiedzmy, traktować tego rodzaju wyniki wyszukiwania w inny sposób.

I jest to coś, co zawsze widzę w związku z mniejszymi biznesami, które starają się konkurować ze sobą na te same frazy, a jeden z tych biznesów idzie na całość, wkłada dużo pracy w pozyskanie linków od ludzi reklamujących wiele różnych produktów, a inne biznesy robią coś zupełnie innego. Z jednej strony mamy witrynę, która ma dużo linków, a z drugiej strony jest inna witryna, mająca wiele innych pozytywnych sygnałów. I my musimy znaleźć sposób na porównanie tych dwóch witryn. Nie możemy po prostu powiedzieć, że linki są najważniejsze i w związku z tym, ta pierwsza zawsze będzie na topie. Być może czasami będzie.

Mamy tak wiele sygnałów, które możemy ze sobą zestawiać na różne sposoby, w zależności od zapytania i kontekstu, czasami możemy wziąć trochę tego, a czasami trochę tamtego. Z mojego punktu widzenia ma to dużo sensu, aby skupić się na wszystkich rzeczach wpływających na zapytanie i ustalić co jest bardziej istotne dla użytkowników w danej chwili. I może to nie być ten sam czynnik w późniejszym czasie.

 

John Mueller powiedział, że bardzo trudno jest określić, że to właśnie są sygnały rankingu top 3 w Google.

 

źródło: https://www.seroundtable.com/google-ranking-signals-dynamic-24491.html