Lokalne pozycjonowanie. Jak zdobyć więcej klientów w regionie?

  • 22 grudnia 2019
 

Firmy działające w jednym, konkretnym regionie stanowią większość polskich przedsiębiorstw. Działalność lokalna zwykle jednak nastawiona jest na wzmożoną konkurencję, zwłaszcza jeśli oferuje się usługi. Działania promocyjne takich firm, podobnie jak innych, zyskują na skuteczności dzięki pozycjonowaniu. W przypadku firm lokalnych pozycjonowanie opiera się jednak na innych praktykach. Jakie skutki może przynieść?

Pozycjonowanie lokalne – co możemy dla Ciebie zrobić?

Geolokalizacja wyszukiwarki Google (czyli lokalizacja urządzenia wskazująca na najbliższe naszemu największe miasto) nie jest wystarczająca, by użytkownik po wpisaniu w niej interesującego go zapytania, uzyskał satysfakcjonujące go odpowiedzi. Dzieje się tak dlatego, że dla wyrażeń, które odnoszą się do usług lokalnych, Google wyświetla inne wyniki wyszukiwania. Można być pewnym, że wpisując samo „usługi remontowe” nie otrzyma się wszystkich interesujących wyników. Tracą na tym dwie strony. Klient, bo nie ma dostępu do wszystkich interesujących go usług. Przedsiębiorca, bo już na samym początku traci potencjalnych klientów.

Większe efekty przyniesie tzw. człon geolokalizacyjny w pozycjonowaniu stron na konkretne frazy. To po prostu nazwa miast dodana do nazwy usługi. Wpisując „usługi remontowe Warszawa”, wcześniej sprytnie wplatając je w treść strony internetowej swojej firmy, zwiększamy swoje szanse na to, że nasz klient do nas trafi. Jest to ważne tym bardziej, że od grudnia tego roku działa w Polsce algorytm BERT, który ułatwia wyszukiwanie fraz bardziej naturalnych, takich jak „usługi remontowe w Warszawie”. Wypozycjonowana na takie wyrażenie strona internetowa będzie sprawiała jeszcze lepsze wrażenie i może przysporzyć nam więcej klientów.

Nie jest to jednak wszystko. Przy pozycjonowaniu lokalnym, zadbamy także o szereg innych rzeczy, np. spójność danych firmy we wszystkich miejscach, w których mogą się pojawiać. Jest to tzw. NAP. Warto wiedzieć, gdzie i w jakiej formie umieścić swoje dane adresowe, by ich znalezienie było łatwe, a Google wyświetlało je w swoich wynikach. Jest to rozwiązane również dla tych małych przedsiębiorstw, które nie mają jeszcze swojej strony w internecie lub dopiero zaczynają działalność i chciałyby już być bardziej widoczne.

Coraz częściej stawiamy także na profesjonalną wizytówkę Google Moja Firma, dobre opinie na mapie mapie Google, czy też reklamy Google Ads. Profesjonalne i spójne planowanie tych działań znacząco zwiększa widoczność firmy.

Kto powinien skorzystać z pozycjonowania lokalnego?

Mówiąc wprost, najwięcej korzyści pozycjonowanie lokalne przyniesie nie tylko tym, którzy świadczą swoje usługi w jednym miejscu – najczęściej tylko w swojej siedzibie, lub też mają ograniczony dojazd do klienta. Szczególnie korzystne będzie jednak dla tych, którzy na miejscu spotykają się z dużą konkurencją i wielu jest podobnych usługodawców w pobliżu. Warto więc postawić na pozycjonowanie lokalne, jeśli prowadzimy:

  • sklepy ogólnobranżowe
  • punkty gastronomiczne – restauracje, bary, puby
  • miejsca rozrywki
  • firmy budowlane
  • warsztaty samochodowe
  • salony fryzjerskie
  • salony kosmetyczne
  • hotele, umiejscowione szczególnie w regionach turystycznych

Jakie korzyści przynosi pozycjonowanie lokalne dla firm?

Pozycjonowanie lokalne przede wszystkim pozwoli nam na pozyskanie większej liczby klientów z naszego regionu. To dużo ważniejsze niż generowanie dużego ruchu na stronie  – w końcu zależy nam na takich wejściach, które zakończą się skorzystaniem z usługi.

Kolejną, może nawet najważniejszą korzyścią, jaką można odnieść jest oszczędność pieniędzy. Wydatki poniesione na optymalizację wyszukiwania przez Google nie będą większe niż te poniesione na tradycyjne środki reklamy, niezbyt aktualne teraz. W zamian za to dotrze do największej grupy klientów, którzy wykonawców usług poszukują głównie w Internecie. Badania rynku pokazują, że usługi lokalne wyszukuje prawie 90% internautów, w tym niemal 60% z nich robiło to także w podróży (kluczowe dla lokali gastronomicznych, dyskotek i hoteli!). Co jednak najważniejsze, aż 84% z nich po takim wyszukiwaniu skorzystało z usługi! Licząc się z tym, że obecnie niemal każdy ma dostęp do smartfona lub tabletu z internetem, zyskujemy bardzo dużą bazę klientów. Dobrze jest więc wyprzedzać konkurencję – wyścig toczy się teraz w internecie.