Branża SEO to dość obszerny worek, w którym mieszczą się bardzo różnorodne działania mające na celu poprawę jakości wyników wyszukiwania. Nic więc dziwnego, że ulega sporym przeobrażeniom i – aby być w tym skutecznym – trzeba na bieżąco śledzić trendy i przystosowywać do nich swoją kampanię marketingową. Tak też działo się w 2019 roku; a my mieliśmy sporo możliwości, by jeszcze lepiej wdrażać założone działania.
Ubiegły rok minął nam pod kątem wielu aktualizacji polityki Google, YouTube i mediów społecznościowych, które obecnie stanowią jedne z najważniejszych kanałów promocji. Po raz pierwszy bardzo szerokie zmiany dotknęły również użytkowników mobilnych, którzy coraz chętniej używają tych urządzeń we wszystkich czynnościach w Internecie. Czy jednak możemy je wszystkie uważać za user-friendly? I czy dla tych, którzy chcą poprawić swoją pozycję w Internecie były to zmiany na lepsze?
Sieci neuronowe Google – większa swoboda i naturalność pozycjonowania
Google nigdy nie ukrywało, że chciałoby, aby wyszukiwanie było na tyle zbliżone do inteligencji człowieka, by można było odczytywać rozumieć wpisywane w Google frazy w taki sposób, w jaki zrozumiałby je człowiek. W praktyce oznacza to, że docelowo mniejsze znaczenie ma być przypisywane nasyceniu treści słowami kluczowymi, a premiowana ma być naturalność i wysoka jakość tekstu. To dobra wiadomość zarówno dla samych użytkowników Google, jak i dla podmiotów pozycjonowanych. Użytkownicy zyskają bardziej interesującą treść, zaś same strony internetowy będą miały większe możliwości, by tych użytkowników zatrzymać na dłużej. Jest to ważne zarówno w przypadku branż niszowych, które liczą na klientów jakościowych, którzy zdecydowani są wydawać więcej, ale też takich branż, które chcą wyglądać profesjonalnie, a przez to przyciągać większą liczbę zainteresowanych. Ten sposób wyszukiwania działają także w języku polskim.
Media społecznościowe wciąż generują największe zyski
W 2019 roku reklama w social media zwiększyła swój udział w rynku do 35%, przy czym analizowano całość zawartości firm w serwisach społecznościowych, a nie tylko tzw. posty sponsorowane. Prym w tej dziedzinie wiedzie przede wszystkim Facebook oraz YouTube, które wprowadziły nowe formaty reklam i zapowiedziały zmiany dotyczące bezpieczeństwa i prywatności, szczególnie w kwestii monitorowania. Zmiany zaszły także na polu ustalenia algorytmów wybierających materiały „wybrane dla Ciebie” na Facebooku, które wyświetlają nie reklamy, a posty z fanpage’a. Facebook chwali się, że treści te jeszcze lepiej dostosowane są do wcześniejszych wyszukiwań użytkowników, a także lokalizacji. Ma to znacząco zwiększać zasięg postów na social media. Dodatkowo Facebook zapowiedział wprowadzenie wirtualnej waluty, za którą jego użytkownicy będą mogli płacić za zakupy nawet wtedy, gdy nie posiadają konta bankowego.
Znacznie gorzej poradził sobie natomiast Google+, który początkowo miał stanowić największą konkurencję dla innych serwisów społecznościowych. Nie zdobył jednak wystarczającego zaufania użytkowników i w tym roku ostatecznie został zamknięty.
Lepsze promowanie biznesu dzięki serwisowi Google Moja Firma
Lepsze i skuteczniejsze prowadzenie firmy możemy uzyskać także dzięki zmianom wprowadzonym przez Google Moja Firma. Latem tego roku Google zaczęło wprowadzać nowe możliwości, które miałyby uatrakcyjnić wizytówki firmowe i wprowadzić łatwiejsze promowanie firmy w Mapach. Nie dało się nie zauważyć upodobnienia Google Moja Firma do Facebooka – wprowadzone zostało dodawanie grafik profilowych oraz grafik w tle, które jeszcze bardziej pozwolą nam zwiększyć rozpoznawalność marki. W połączeniu z wprowadzeniem krótkich linków strony firmowej, ma to dać łatwiejsze dotarcie do klientów i znalezienie firmy na Mapach Google.
Widać po tym, że mechanizmy dotyczące promowania się w sieci w 2019 roku było nastawione na to, by ułatwić życie użytkownikom. Z drugiej strony takie działania wskazują jasno na to, że SEO i SEM jeszcze przed długi czas będzie nieodzowną częścią wydolnego funkcjonowania firm.
Warto przeczytać także:
- Dowiedz się, jak przygotować klienta na zmianę algorytmu wyszukiwarki
- Dlaczego warto publikować Posty w profilu Google Moja Firma?