Amerykańskie firmy nie mają pojęcia o SEO. Jak wypadają Polacy?

  • 10 stycznia 2020
 

Odpowiednio poprowadzona optymalizacja wyszukiwania jest dziś kluczowa dla sukcesu biznesowego, niezależnie od branży, w jakiej działamy. Wielostronny rozwój Google, który nastąpił w ciągu ostatnich 20 lat, niewyobrażalny wręcz rozrost liczbowy przedsiębiorstw i przeniesienie się życia usługowego do internetu sprawiają, że coraz trudniej jest być widocznym w sieci. Przedsiębiorcy nie zawsze jednak wiedzą, jak ugryźć SEO i co z nim zrobić.

Amerykańskie firmy nie mają pojęcia o SEO

Amerykańska agencja contentmarketingowa przeprowadziła ostatnio badania związane ze świadomością lokalnych przedsiębiorców odnośnie optymalizacji wyszukiwania. W ankiecie wzięło udział 977 osób, z czego aż 400 prowadziło własne biznesy. Zadawane były im pytania nie tylko wartościujące SEO, ale musieli także odpowiedzieć na pytania dotyczące tego, dlaczego niektóre strony internetowe w wynikach wyszukiwania Google pokazywane są wyżej niż inne.

Okazało się, że tylko 13% konsumentów deklaruje zrozumienie działania wyszukiwarki. Tak mały wynik nie dziwi, w końcu nie ma to dla nich bezpośredniego znaczenia i nie wpływa na ich postępowanie – oprócz decyzji konsumenckich, z których w większości są zadowoleni. Zastanawiające jest jednak to, że jedynie 26% biznesmenów twierdzi, iż rozumie mechanizmy towarzyszące SEO. Oznacza to, że większość przedsiębiorców nie tylko nie rozumie optymalizacji wyszukiwania w sensie technicznym, ale też nie ma pojęcia o tym, jak to w ogóle działa. Wiedząc, jak ważne jest „rankowanie” dla firm, można by się było spodziewać większych wyników. Jednocześnie jeszcze mniej z nich, bo tylko 18%, przyznaje, że ma świadomość tego, że SEO ma bardzo duży wpływ na kondycję ich firmy.

Jak na SEO patrzą Polacy?

Zgoła odmienna sytuacja występuje u nas. Większa jest nie tylko świadomość konieczności podjęcia działań, ale też większość z właścicieli firm twierdzi, iż zauważa ich widoczne efekty. Na potrzeby konferencji semKRK, która odbyła się w tym roku stworzono podobną ankietę. W tym wypadku jednak wyniki były niemal całkowicie odmienne! Aż 55% biznesmenów rozumie, jak wielką wagę ma SEO dla prowadzenia firmy, potwierdza jego skuteczność i deklaruje, że nie wyobraża sobie bez tego działań marketingowych! Musimy tutaj wspomnieć, że ankieta dotyczyła przedstawicieli różnych branż. Te, jak wiadomo, są łatwiejsze i trudniejsze do pozycjonowania, więc efekty w niektórych przypadkach mogą być widoczne bardzo szybko, a w innych wolniej i przy nakładzie większych środków. Trzeba więc założyć, że swoje zadowolenie z działań SEO deklarowali właściciele zarówno tych mniej, jak i bardziej problematycznych firm. Co za tym idzie – tak wysoki wynik realnie pokazuje wysoką skuteczność SEO.

Biorąc pod uwagę fakt, że z Google korzysta 74% użytkowników z całego świata, a w samej Polsce aż 98,87%, trudno wyobrazić sobie, żeby pominąć tak ważny aspekt prowadzenia własnej działalności i całkowicie pominąć działania związane z SEO. Nic dziwnego, że 61% firm uznaje to za swój największy priorytet i szansę na dalszy rozwój firmy.

Okazuje się, że większość odnoszących sukcesu przedsiębiorców woli zawierzy pozycjonowanie swojej strony profesjonalistom. Dzieje się tak dlatego, że zmiany na rynku SEO są bardzo dynamiczne. Na tyle, że prowadząc firmę ciężko śledzić na bieżąco wszystkie aktualizacji algorytmu Google. Ciężko byłoby też wprowadzić działania wielokierunkowe. Pamiętajmy, że SEO to tak właściwie składowa wielu aktywności i ich kierunków, a dodatkowo nastawione są na działania długofalowe.