Przepisy i najlepsze praktyki dotyczące dostępności stron internetowych mogą na pierwszy rzut oka wydawać się wyjątkowo skomplikowane. Niestety w obiegu krąży również kilka mitów i półprawd, które mogą dać firmom fałszywe poczucie bezpieczeństwa w zakresie dostępności ich treści cyfrowych. Ważne jest, aby upewnić się, że Twoja witryna jest dostępna dla osób niepełnosprawnych, więc celem tego krótkiego wpisu jest obalenie niektórych z bardziej powszechnych mitów i nakierowanie Cię na właściwą ścieżkę!
Czym jest dostępność witryny i dlaczego powinno Cię to obchodzić?
Dostępność strony internetowej to praktyka polegająca na tym, że Twoja strona internetowa może być używana przez jak najszerszą grupę osób, niezależnie od ich możliwości. Ogólnie rzecz biorąc, dostępność online odnosi się do funkcji przeznaczonych dla osób niepełnosprawnych — osób, które mogą mieć upośledzenie wzroku, zaburzenia słuchu, trudności w kontroli motorycznej, zaburzenia neurologiczne, trudności w uczeniu się lub upośledzenie zdolności związane z wiekiem.
Jeśli Twoja witryna nie została stworzona do prawidłowego działania z technologią wspomagającą (AT) — taką jak czytnik ekranu — osoby niepełnosprawne będą zasadniczo blokowane w interakcji z Twoimi treściami. W przestrzeni fizycznej byłoby to równoznaczne z budowaniem restauracji bez dostępu dla wózków inwalidzkich.
Te same standardy powinny dotyczyć dostępności stron internetowych. W miarę pogłębiania się naszej zależności od interakcji online — płacenia rachunków, wirtualnej edukacji, zakupów, a nawet spotkań towarzyskich — wszystkie osoby o różnych umiejętnościach zasługują na prawo do interakcji bez barier.
Powszechne mity dotyczące dostępności stron internetowych
Mit 1: Tylko niewielki procent światowej populacji jest niepełnosprawny.
To największy mit, który najprawdopodobniej wynika z niewidzialności wielu niepełnosprawności. Niepełnosprawności mogą nie wykazywać widocznych oznak fizycznych dla niewprawnego oka i oczywiście wiele niepełnosprawności utrudnia ludziom branie udziału w tych samych czynnościach, co osoby sprawne. Wiele osób po prostu nie zdaje sobie sprawy, że duża liczba ich współobywateli żyje z niepełnosprawnością.
Liczby mogą cię zaskoczyć – w Polsce odsetek ten jest jeszcze większy: szacuje się, że 26% dorosłych Polaków żyje z niepełnosprawnością.
Mit 2: Stworzenie dostępnej strony internetowej jest kosztowne i czasochłonne
Prawda jest taka, że stworzenie strony internetowej tak, aby była zgodna i bardziej dostępna, nie musi zajmować dużo czasu ani kosztować dużo pieniędzy.
Badania sugerują, że około dwie trzecie problemów z dostępnością można wykryć i rozwiązać za pomocą zautomatyzowanej technologii, która znacznie przyspiesza i zmniejsza koszty. Rejestracja u dostawcy usług dostępu cyfrowego może oznaczać, że Twoja witryna będzie chroniona od pierwszego dnia instalacji, a technologia sztucznej inteligencji (AI) natychmiast wykryje i naprawi setki najczęstszych błędów.
Mit 3: Korzystanie z automatycznych narzędzi w witrynie to wszystko, co musisz zrobić, aby była ona dostępna
Ponad 65% firm uważa, że dodanie paska narzędzi do strony internetowej sprawia, że jest ona dostępna. Ponad połowa myśli, że sztuczna inteligencja, czyli automatyzacja, jest równoznaczna z witryną, która jest w pełni funkcjonalna dla wszystkich użytkowników.
Oto fakt: sztuczna inteligencja jest wyrafinowana i staje się coraz lepsza. Jednak sama automatyzacja nigdy nie zidentyfikuje i nie naprawi każdego błędu dostępności. Komputer po prostu nie może zinterpretować intencji ani kontekstu. Ograniczony zakres nawet najbardziej zaawansowanej automatyzacji sprawi, że wiele problemów ze zgodnością pozostanie nierozwiązanych.
Nie oznacza to, że automatyzacja i paski narzędzi są bezużyteczne. Są to kluczowe elementy zestawu narzędzi ułatwień dostępu, który powinien obejmować regularne monitorowanie, ręczne testowanie prowadzone przez ekspertów, raportowanie, analitykę oraz metodę zgłaszania napotkanych przez użytkowników barier. Hybrydowe podejście, które łączy technologię i ludzi, to świetny sposób na osiągnięcie i utrzymanie dostępnego doświadczenia online.
Mit 4: Dostępność cyfrowa jest potrzebna tylko osobom niewidomym lub niedowidzącym
Większość uważa, że upośledzenie wzroku jest najbardziej oczywistą niepełnosprawnością, na którą wpływa niedostępna strona internetowa.
Faktem jest, że problemy z poruszaniem się i problemy poznawcze wpływają na większy odsetek populacji niż zaburzenia widzenia. Oznacza to, że dostępność strony internetowej jest niezbędna dla tych, którzy nie są w stanie poruszać rękami lub ramionami i potrzebują urządzenia przełączającego, a także dla tych, którzy mają dysleksję i potrzebują opcji przełączenia się na bardziej czytelną czcionkę, aby łatwo odczytać informacje online.
Dostępność wpływa również na starzejących się użytkowników, w tym tych, którzy mają problemy ze wzrokiem i potrzebują większego kontrastu lub większej czcionki, mają trudności ze słyszeniem lub mają problemy z kontrolą motoryczną.
Podsumowując: dostępne doświadczenie cyfrowe przynosi korzyści wszystkim użytkownikom. A design nie musi na tym ucierpieć.
Fakt: dostępność w sieci to mądry biznes
Pod względem etycznym osoby o wszystkich zdolnościach zasługują na prawo do korzystania z sieci bez barier. Jak widzieliśmy, istnieją silne zachęty prawne, aby zapewnić jak największą dostępność Twojej witryny.
Ale dla firm, być może najbardziej przekonującymi argumentami są te, które dotyczą wyniku finansowego. Jeśli nie traktujesz dostępności poważnie, osoby niepełnosprawne zasadniczo nie będą mogły w pełni zaangażować się w Twoje treści — a to potencjalnie jedna czwarta populacji! Nie daj się zwieść mitom i błędnym wyobrażeniom: zainwestuj w dostępność swojej witryny.