Jak radzić sobie z nieodpowiedzialnymi klientami SEO?

  • 19 listopada 2018
 

Nie możesz realizować dalej założeń projektowych, ponieważ klient nie odpowiada na kolejnego maila? Nieodpowiedzialni klienci, do których ciężko się dodzwonić to częsty problem, z którym boryka się praktycznie każdy specjalista SEO. Na szczęście są sposoby, dzięki którym współpraca może układać się znacznie lepiej.

1. Dostarczaj klientowi jak najwięcej informacji

W niektórych przypadkach powodem nieodpowiadania na e-maile przez klienta jest jego zdezorientowania. Jeżeli klient nie rozumie, o co go pytasz, może mieć problem z podjęciem decyzji. Dlatego, ważne jest, aby formułować e-maile w zrozumiały dla klienta sposób. Trudne pojęcia warto wytłumaczyć prostym językiem. To sprawi, że poczuje się pewnie i będzie dokładnie wiedział czego chce. Będzie w świadomy sposób uczestniczył w dalszych działaniach SEO.

2. Nie przesadź z ilością informacji

Nikt nie lubi czytać długich e-mailu przepełnionych informacjami. Powiedz klientowi tylko to, co powinien wiedzieć. Najlepiej najistotniejsze kwestie wypunktuj. Stawianie skomplikowanych pytań lub natłok informacyjny mogą spowodować efekt odwrotny do zamierzonego.

3. Wykazuj się cierpliwością w kontaktach z klientami

Niektórzy klienci potrzebują znacznie więcej czasu na podjęcie decyzji. Chcą wszystko przemyśleć, zanim odpowiedzą na Twoje wiadomości. Jeżeli trwa to zbyt długo, a Tobie zależy na czasie, wyślij uprzejmego e-maila, aby sprawdzić powód braku odpowiedzi. Zapytaj, czy wszystko jest jasne, czy nie potrzeba dodatkowych informacji.

4. Zadawaj konkretne pytania

Ułatwiaj klientowi podejmowanie decyzji. Dzięki temu, strategia SEO nie będzie na tym cierpiała. Najlepiej zadać na raz tylko jedno ważne pytanie, które dotyczy aktualnie prowadzonych zadań. Zasypywanie klienta listą pytań nie ma najmniejszego sensu.

5. Ustal plan działania

Na klientów, z którymi jest utrudniony kontakt zwykle bardzo dobrze działa ustalony plan, polegający na podaniu konkretnych dat, w których realizowane będą kolejne punkty strategii. Podsyłając na początku współpracy kalendarz prac, automatycznie ustalisz z klientem kolejne spotkania, zarówno realne, jak i wirtualne. Będzie on miał świadomość, że w tym właśnie czasie powinien poświęcić Twojej agencji trochę czasu, jeżeli chce osiągnąć cele związane ze strategią SEO.

6. Nie zamykaj się na jeden sposób komunikacji

Nie możesz polegać tylko na jednym środku kontaktu z klientem. Jeżeli przez długi czas nie odpowiada na e-maila, warto wykonać telefon. Dobrym sposobem jest także kontaktowanie się z klientem przez media społecznościowe.

7. Jasno ustal konsekwencje braku odpowiedzi

Na początku współpracy jasno ustal zasady. Zakomunikuj, że jeżeli będzie utrudniony kontakt, czas realizacji projektu automatycznie wydłuży się lub pewnych wyników po prostu nie uda się osiągnąć. Oczywiście, należy uważać z doborem słów, aby klient nie odebrał wiadomości, jako atak. Upewnij się jedynie, że rozumie, że jego wkład w sukces strategii SEO jest również bardzo ważny.